Aandacht trekken door slimme samenwerking

itsecuritysymposium615430Zonder klanten ben je nergens. De markt voor je diensten is deels verzadigd, maar er zijn ook nog steeds bedrijven die de eerste stapjes moeten zetten. Je moet dus bekend maken wat je doet en bedrijven moeten inzien dat je daar heel erg goed in bent. We hebben het dus over marketing en communicatie.

Communicatie over IT diensten is in weerwil van wat sommigen ons willen doen geloven echt iets anders dan het verkopen van een pot pindakaas. Hoe doe je dat? Stapel folders laten drukken en verspreiden, plusminus het zelfde maar dan online, of op een beurs staan vormt de top drie van mogelijkheden voor de meeste IT bedrijven. Op de vierde plek staat het zelf organiseren van een event. Dat hoeft niet heel grootschalig te zijn. ISP Today ziet dat zeker bij de wat grotere cloud aanbieders dat nu ook steeds vaker voorkomt.

Je kunt het ook anders aanpakken. ISP Today was afgelopen dinsdag in Assen op het IT Security Symposium. Dat ging niet direct over provider business, maar aanpak en inhoud waren wel interessant voor de sector. Het achterliggende idee: Assen ligt behoorlijk ver van de randstad. Medewerkers van bedrijven in de drie noordelijke provincies die een dagje congres in Amsterdam of Den Haag doen zijn er niet veel. Wil je bedrijven in die regio benaderen moet je er zelf naar toe gaan. Dat was hier het geval. Sterker nog, de organisatoren Zerocopter, NewComm IT, InsiteSecurity en De Haan advocaten komen zelf uit de regio of hebben er vestigingen. Vier verschillende partijen op zoek naar meer bekendheid en omzet. Dat deden ze best slim door Brenno de Winter als middagvoorzitter in te zetten, echte praktijkgerichte uitleg van elk van de vier bedrijven en Chris van ‘t Hof die aan het eind de tijd tot de borrel mocht overbruggen met een uitleg over hackers.

Dat programma, waarvoor ook nog eens betaald moest worden, trok ruim 150 mensen, een opvallend groot aantal vrouwen trouwens. Publieke en private sector waren aanwezig en het kennisniveau van de zaal was redelijk gemengd. ISP Today zag een zaal die met aandacht luisterde, voorzichtig reageerde op vragen van de sprekers maar ook hele duidelijke signalen van mensen dat ze uit waren op antwoorden. Bij een salestraining heeft dat: er werden koopsignalen afgegeven. Dat was voor de vier partijen natuurlijk prachtig. Neem de vraag die advocaat Jasper Gevers stelde: beste zaal heb je wel eens een server gehad waarvan de harde schijf is gecrasht? Een deel van de zaal steekt de vinger op. Is dat nog recent gebeurd? Wederom vingers in de lucht. En wie weet dat dat een datalek is dat je moet melden? Niemand stak een vinger in de lucht, er was een zekere onrust in de zaal merkbaar. De vraag waar die server staat werd trouwens niet gesteld. In house of off premise bij een provider of datacenter had zeker voor nog meer ongelukkig kijkende aanwezigen gezorgd. Het zelfde beeld deed zich voor toen de bewerkersovereenkomst werd besproken. Wie heeft data – wie heeft die extern staan – en wie in de zaal heeft daarvoor een bewerkersovereenkomst geregeld?

Later zag je nog een paar keer terugkomen dat de zaal echt aan het denken werd gezet. Bijvoorbeeld door de opmerking van Insitesecurity: wij zien steeds meer bedrijven privé webmail dichtgooien omdat het een te veel voorkomende methode is ransomware in bedrijven te verspreiden – hoe is dat bij uw bedrijf geregeld?

Niemand hield een verkoop pitch, niemand voorspelde het einde van de wereld. Dit was uitleg en daar was absoluut veel behoefte aan. Op een enkeling na bleef ook iedereen echt tot het einde aan toe zitten. Over de conversie naar leads en echte sales is niets bekend, maar het was absoluut boeiend om te zien hoe vier kleinere organisaties door samen te werken voldoende aandacht van de gewenste doelgroepen wist te trekken. Spot on aanbod waar concreet vraag naar is.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.