Cloud verandert alles, wat betekent dat voor IT functies?

Niah640-logoTijdens de recente Cloud Architect Alliance bijeenkomst gaven alle presentaties en de workshop duidelijk aan dat door cloud het werk van IT specialisten grondig verandert. Om de impact op de arbeidsmarkt te begrijpen en wat de link is met de hosting sector heeft ISPtoday afgelopen week gesproken met een van de CAA bestuurders, Freek Beemster van Niah Executive Search.

Vooraf: een cloud architect (CA) is geen IT beheerder. Natuurlijk heeft hij of zij kennis van de techniek, maar extreem diepgaand en actueel als je voor sommige IT beheersfuncties moet hebben hoeft dat niet te zijn. Een CA is veel meer een consultant. Die moet kunnen acteren en opereren in organisaties die steeds afhankelijker worden van de cloud. Dat vereist dat de CA in iedere geval goed kan luisteren en verwoorden.

Zijn die vaardigheden ook voor andere IT functies nodig, speelt het in datacenters of bij hosters?
Beemster: die vaardigheden worden voor steeds meer functies bij hostingproviders en datacenters belangrijker. Bepaalde hardware of technologiekennis wordt door o.a. de komst van software defined oplossingen minder relevant. Daardoor verschuift de aandacht naar mens zelf en de processen, wat op zich een goede ontwikkeling is. Daarom zie je wat wij noemen de “client facing skills” steeds meer genoemd worden. Het maakt niet uit of je een CA bent of iemand met een vaste betrekking bij een provider: je hebt te maken met klanten. Voor die klanten wordt cloud steeds belangrijker. Dat moet je niet alleen inzien, je moet er ook maximaal op inspelen. Hoe je daar exact op moet inspelen is deels afhankelijk van je functie, maar het draait wat mij betreft om 3 C’s die overal in de IT belangrijker worden: Client Facing, Communicatie en Commercie.

Wat is anno 2016 niet meer nodig voor een IT beheerder?
Beemster: heel lang was het hebben van echt grondige kennis van een of een beperkt aantal onderwerpen een pluspunt. De one trick pony is verleden tijd. Al mijn opdrachtgevers vragen kandidaten die bredere kennis en meer vaardigheden hebben.

De techniek is op veel vlakken volwassen en daarmee vervallen gewoon werkgebieden. De deal tussen Microsoft en Red Hat is daar trouwens een aardig voorbeeld van. Als die twee al werken aan betere integratie, hoeft een IT beheerder daar op termijn veel minder tijd aan te besteden. Hij of zij kan dan de aandacht richten op de andere lagen en aspecten.

Wat betekenen deze veranderingen concreet voor de arbeidsmarkt?
Beemster: als ik kijk naar mijn vak, W&S wordt complexer. Opdrachtgevers willen meer dan kandidaten met “slechts” de juiste certificaten. Die eerder genoemde skills, de 3 C’s, staan ook bovenaan de lijst. Omdat je die skills op basis van een cv of linkedin profiel beperkt kunt inschatten moet je meer investeren in het gesprek met mogelijke kandidaten. Dat is lastiger, maar tegelijkertijd maakt dat het werk wel nog boeiender.

De IT functies van een doorsnee bedrijf of provider, wat zie je daar veranderen?
Beemster: er zijn beroepen in de IT die heel erg afhankelijk zijn van een bepaalde applicatie. Ik vraag me bijvoorbeeld af of kennis van exchange platformen over 5 jaar nog wel nodig is als je ziet met welke snelheid er wordt gemigreerd naar office 365 omgevingen. Volgens mij doen mensen er goed aan na te denken over de rollen die ze in de – misschien al nabije – toekomst gaan vervullen.

Komt de werkgelegenheid in de IT onder druk te staan?
Beemster: Als je blijft vast houden aan het ene kunstje dat je nu maximaal beheerst is dat voor de langere termijn onverstandig want een deel van die kennis wordt overbodig. Ik ben overigens totaal niet somber, er zijn genoeg mogelijkheden voor IT-ers. De vraag blijft groeien, het is meer een kwestie van de juiste skills. Als je die nog niet hebt is het nu wel tijd die te gaan ontwikkelen. Het speelt trouwens ook voor werkgevers, zij moeten wellicht actiever gaan nadenken over wat zij op termijn nodig hebben en daar nu al meer aandacht aan besteden.

Aan het eind van een lang gesprek over W&S van IT specialisten en de arbeidsmarkt, waarvan dit slechts een beknopte weergave is, vroegen we Beemster nog wat hij de lezers van ISPtoday wil meegeven. Na enig nadenken volgde daarop deze heldere oproep: Of het nu gaat om de techniek die je kent, het soort werk dat je doet, ja zelfs de plek waar je werkt, kijk daar kritisch naar. Hou je zelf eens die spiegel voor.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen