Creativiteit gevraagd van providers

BT-Creativity and the modern CIOOndernemers moeten weten wat de markt bezighoudt. Slechts zo kunnen zij het aanbod steeds goed laten aansluiten op de concrete en de latente vraag. Daarom wordt er veel onderzoek gedaan naar wat de klant beweegt, wat zijn verwachtingen zijn en op welke punten de concurrentie beter scoort.

Dit bovenstaande geldt voor elk type bedrijf en elke sector. De IT sector is daar in principe geen uitzondering. Het enige dat als uitzondering kan gelden is dat de sector nog volop in beweging is. Hierdoor hebben klanten soms te hoog gespannen verwachtingen of hebben leveranciers meer moeite de vraag achter de vraag te begrijpen. Helemaal als het gaat over wat virtualisering en cloud gaat betekenen voor bestaande businessmodellen blijkt dit regelmatig een rol te spelen. Daarom is het goed dat bedrijven als BT onderzoek laten doen – en dat ook publiceren! – over wat de CIO van grote bedrijven bezighoudt. Want ook al heeft niet iedere provider direct te maken met CIO’s als gesprekspartner bij de klant, de trend die in het onderzoek “Art of Connecting – creativity and the modern CIO” duidelijk wordt zal ook doorsijpelen naar de kleinere bedrijven.

Het genoemde onderzoek van BT is gebaseerd op bijna 1.000 interviews van CIO’s bij bedrijven met meer dan 1.000 werknemers in 10 landen, waaronder Nederland. In al deze landen blijkt dat de rol van de CIO sterk aan het veranderen is. IT is meer dan ooit onmisbaar voor organisaties. Maar tegelijkertijd worden aan IT eisen gesteld waarbij flexibiliteit een grotere rol speelt. Dit wordt door de CIO’s vertaald naar de uitspraak dat men zelf steeds creatiever moet zijn. Het wordt zelfs een noodzakelijke vaardigheid genoemd om de functie te kunnen blijven uitoefenen.

Tot zover is het onderzoek beperkt tot wat zich binnen grote bedrijven afspeelt. De impact op de externe leveranciers en partners is echter minstens zo interessant. De CIO’s die nu zelf naar de interne klanten toe creatief moeten zijn verwachten dat namelijk ook van de externe leveranciers. Maar liefst 89% stelt het als eis aan de leveranciers. Dat tegelijkertijd slechts 48% vindt dat de huidige leveranciers dat ook is geeft aan dat het de hoogste tijd is voor een groot aantal IT leveranciers de bakens te verzetten.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.