Cybercrime is slecht voor je imago

Amerikaans onderzoek van jaren geleden toonde aan dat onbedoeld offline gaan leidde tot een substantieel verhoogde kans binnen een jaar failliet te gaan. Dat was een van de dingen die men daar geleerd heeft van de hurricane die de streek van New Orleans teisterde. Dat was offline gaan door overmacht.

Iets gelijks maar dan door cybercrime, dat zou ook heel slecht voor je bedrijf zijn. Inderdaad bleek dat het hacken van die honderden retailers in de VS ook de nodige impact heeft op het resultaat. Wat dat betreft is de ellende van Walmart en consorten meer dan gemiddeld onderzocht. Mensen mijden de eerste weken de supermarkt of DHZ zaak als de pest en daarna geven ze nog lange tijd geven andere methoden van betaling de voorkeur dan het brakke betalen met CC.

Beiden situaties zijn leerzaam, maar het is wel een ander land. Voor wie wil weten wat de impact van cybercrime in de Nederlandse context is kon lange tijd niet meer dan verwijzen naar Diginotar of de KPN/Babydump affaire. Van die twee is namelijk de uitkomst bekend. Maar echt relevant voor een doorsnee webwinkel en de doorsnee provider die webshops host is dat ook niet.

Maar zie: er is nu onderzoek waarbij Nederlanders is gevraagd naar wat cybercrime concreet betekent en veroorzaakt. Dat is iets waar elke webwinkel en provider wat aan heeft. We noemen er een paar:

  • 45% van de Nederlanders zegt al eens slachtoffer te zijn geweest van cybercrime.
  • Een derde van die groep geeft aan dat daarna zijn/haar vertrouwen in het merk in gedaald (dus ongeveer 16% van alle Nederlanders heeft minder vertrouwen in een bedrijf dat gehackt of op andere wijze ge-cybercrime’d is).
  • 56% van alle Nederlander in het onderzoek geeft aan ervan overtuigd te zijn dat cybercrime de reputatie van een bedrijf schaadt,
  • 37% denkt dat het merk een tik krijgt en
  • 49% verwacht dat de consument minder geassocieerd wil worden met merken (niet bedrijven!) die slachtoffer zijn geworden van cybercrime.

Dit zijn cijfers die ondubbelzinnig illustreren waarom ook voor cybercrime schade geldt: voorkomen is beter dan genezen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen