De fout in gaan met zakelijke mails – een waarschuwing

640px-BGH_-_Palais_2Heel wat providers en datacenters in Nederland doen zaken met buitenlandse klanten. Dat is een van de redenen waarom de internetsector hier ook zo hard kon groeien. Buitenlandse particulieren en bedrijven weten namelijk dat het bij ons goedkoper, sneller en beter is dan in het eigen land. Een deel van deze klanten heeft de stap helemaal zelfstandig genomen, een ander heel is door werving overtuigd en een deel van die werving bestaat uiteraard uit e-mail.

Over specifiek die laatste vorm gaat dit artikel: de e-mails die een provider of datacenter versturen, naar het buitenland en naar ontvangers die nog geen klant zijn. Iedereen in de sector zal dan direct opmerken: opt-in anders is het spam. Als je naar de praktijk kijkt zal je echter merken dat op detail niveau de definities van opt-in toch wel wat uiteenlopen. Dat wordt nogmaals bevestigd als we kijken naar de mails die in de redactie postbus van ISPtoday binnenkomen. Daar zit echt materiaal bij dat elders voor een fikse rel kan zorgen. En dat is dan ook een van de redenen voor dit artikel.

In Duitsland, het land waar inmiddels heel wat providers klanten werven, gelden interpretaties van spam die naar onze mening extreem streng zijn. Burgers en bedrijven die je daarmee op de kast krijgt kunnen het je erg makkelijk heel erg lastig – en vooral duur – maken zaken te blijven doen. Dus als je communiceert met Duitse (mogelijke) klanten let je extra op dat je bericht aan alle regels voldoet. 100% opt-in, voor minder ga je niet. Wat kan er dan nog mis gaan?

Antwoord: nog steeds kun je dan de mist in gaan door het sturen van een e-mail. Zelfs als je geen aanbod stuurt maar per e-mail zelf een vraag stelt of antwoord geeft kan de mail die jij stuurt verkeerd vallen. Dat komt dan puur door het onderste deel van de mail. Als de signature een commerciële lading heeft is de gehele mail namelijk te labelen als een commercieel bericht.

En nee dit is echt geen 1 april grap, dit is serieus. Er loopt op dit moment een principe zaak – inmidels bij de hoogste rechter (Az. BGH VI ZR 134/15) – om voor eens en voor altijd duidelijk te krijgen wat er in signature mag staan. Zolang die zaak loopt is het uitkijken geblazen. Dus iedereen die ons mails stuurt met signatures die zowat exploderen van de aanbiedingen: we hopen van harte dat je dat niet doet met mails die voor de oosterburen bestemd zijn.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.