De toekomst van hosting is?

Een groot deel van de ISP Today lezers zal de afgelopen dagen in Rust antwoord hebben gezocht op deze vraag. Dat is begrijpelijk, want grootste groei is uit de markt en de tekenen voor verzadiging bij het registeren van domeinnamen zijn onmogelijk te missen. Waar ga je dan als hoster de komende jaren je uitgaven mee compenseren?

Voor een deel zal dat gewoon blijven lukken met de facturen die je klanten voldoen voor de reguliere hostingdiensten die ze nu afnemen. Met enige inspanning zal het nog wel lukken een deel van die groep meer te laten afnemen. Een groter hostingpakket is nog een wel een stap die de klant zich kan voorstellen, maar daar aan gerelateerde services zoals back-up 24/7 of waakdienst zal je bij een veel kleiner deel van je klantenbestand kunnen slijten.

De kans dat je met een grandioos idee (anders dan een overname) opeens veel meer nieuwe klanten en omzet erbij krijgt is ook niet zo heel erg groot, de koek is wat dat betreft wel verdeeld. Of je nu naar Los Angeles gaat, naar Rust, of welk Hostingevent dan ook, het aantal suggesties dat vendoren doet is eveneens beperkt. Betekent dat dat je afscheid moet nemen van het idee dat je business nog kan groeien?

Tenzij je er veel echt nieuwe business bij gaat nemen, zodat hosting een kleiner deel van je omzet gaat uitmaken, is de keuze eigenlijk beperkt tot Managed Services gaan aanbieden of het omarmen van abonnementen. Het eerste hoeft niet verder te worden uitgelegd. Iedereen weet dat de marges hierop zeer interessant kunnen zijn, maar dat de samenstelling van je huidige klantenbase best een factor van belang is.

Bij abonnementen is wel iets meer uitleg nodig. Er valt namelijk meer onder dan het klakkeloos reseller worden van een van de grotere cloud platforms (wat overigens geen slechte keuze hoeft te zijn!). Als je iets meer afstand neemt van de dagelijkse business en je vraagt aan klanten en prospects waar de eigen kennis ontbreekt komt je (wederom: afhankelijk van welke marktsegmenten je bedient) al snel tot het inzicht dat abonnementen inmiddels breed geaccepteerd zijn (mede dankzij Spotify, Netflix & co) en een shortlist van ideeën die verder uit te werken is.

Noot: daarom was CeBIT in een aantal opzichten ook zo interessant voor wie zich bezighoudt met marktonderzoek. Daar waren zakelijke eindgebruikers die niet alleen op zoek waren naar inkooptips en shortlists, ze gaven heel veel input en daarmee kennis terug waarmee de vendoren aan de slag kunnen om het eigen aanbod aan te scherpen.