De waarde van een IT onderneming

Elke ondernemer heeft er belang bij de waarde van zijn bedrijf te kennen. Voor de meesten zijn er ook redenen die waarde te laten toenemen. Meer waarde maakt financiering eenvoudiger en heeft voordelen in geval van het aantrekken van mede-eigenaren of verkoop.

Dat geldt voor elk type bedrijf en voor elke sector. Voor sommigen sectoren is de waarde heel eenvoudig vast te stellen, bij andere is er beduidend meer uitzoekwerk nodig. IP (als in: Intellectual Property) is bijvoorbeeld een factor die uitzoekwerk rechtvaardigt.

Eenvoud en benchmarking

Bij IT leveranciers zien we in het algemeen dat de waarde vrij eenvoudig kan worden vastgesteld. Bezittingen, klanten, omzet en contracten vormen de hoofdmoot. Prettige bijkomstigheid van die eenvoud is trouwens dat het benchmarken in de sector heel wat makkelijker is dan in tal van andere sectoren. Dat kan weer handig zijn om zelf je eigen performance en verkoopbaarheid te controleren.

Skills als waardefactor

Na deze introductie is het tijd de aanleiding voor dit artikel te benoemen. Dat zijn twee verschillende berichten die de Nederlandse pers niet hebben gehaald. Het eerste bericht is van begin deze maand en komt uit het VK. De Britse operator EE maakte bekend de helpdesk uit te breiden met een team dat Welsh spreekt. Ondersteuning bieden in de eigen taal is zonder meer een usp. Het is ook een factor die in principe helpt de waarde van het bedrijf te vergroten, het heeft immers alles aan boord in een specifieke markt heel gericht te kunnen werven en behouden. De mensen van deze helpdesk (die uiteraard in Wales zelf zit) zijn daarmee een asset, een waardefactor voor het bedrijf.

Het andere voorbeeld gaat ook over de mensen van een bedrijf als waardefactor. Forsythe Technology, een Amerikaanse solution provider die heel veel takken van sport beoefent, zou te koop staan. Het bedrijf is nu nog voor de volle 100% in het bezit van het personeel en draait $1,1 miljard omzet per jaar. In het artikel wordt de waarde van het bedrijf beschreven. Het heeft consultants, staat boven in bij de nodige rankings, het heeft datacenters, zit in hosting, double digit groei, mooie klanten en dan is er nog een heel bijzonder punt: “1,000 employees including 500 engineers and consultants with 2,500 certifications.”

In Nederland kennen we allemaal de beelden van ontvangstruimtes of vergaderkamers waar de bronze, silver, gold partner certificaten hangen. Die hangen daar om de kennis te laten zien en indruk te maken op prospects en klanten. Dat is toch net iets anders dan in het bedrijfsprofiel het aantal kennis certificaten van het personeel opsommen. Maar misschien is er een andere manier om de kennis van het personeel – dat echt waarde vertegenwoordigt – op een passende manier te belichten,

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.