De waarde van een SLA met 99,9999%

Cloudendure2016-360Eerder dit jaar schreef ISPtoday dat sommige voor de hand liggende zaken niet in SLA’s worden beschreven. Dat was naar aanleiding van twee aparte bijeenkomsten waar cloud centraal stond. Tijdens die bijeenkomsten werd uiteraard ook geschermd met de 99% en meer uptime claims van cloud aanbieders.

Over dat laatste doen de meest bizarre verhalen de ronde, variërend van partijen die vooral veel buiten downtime houden door alles onderhoud te noemen tot partijen die onderbouwing 100% uptime durven te claimen.

CloudEndure, een partij gespecialiseerd in DR en cloud migraties, heeft net een onderzoek gepresenteerd dat hier iets meer inzicht geeft. Op basis van ruim 1.000 online enquêtes claimt het de volgende uitspraken te kunnen doen over bedrijven die cloud diensten afnemen voor eigen gebruik of voor de wederverkoop. (AWS en co zijn leveranciers van de cloud, ze hebben zelf niet meegedaan het onderzoek).

  • 19% zegt een SAG (Service Availability Goal) te hebben van 99,999% of meer. Dus de dienst die zij leveren heeft minder dan 5 minuten downtime op jaarbasis.
  • 28% gaat voor 99,99% en
  • 18% voor 99,95%.
  • De rest neemt genoegen met minder, tot 9 uur downtime per jaar.

Pittige doelstellingen voor diensten die niet 100% in eigen beheer zijn. Downtime kan daarbij op verschillende manieren worden gedefinieerd. 31% van de enquêtes meldde trouwens dat de laatste downtime minder dan 1 maand geleden was. Alleen al daardoor lijkt enige twijfel op zijn plaats. Hoe realistisch kunnen al die 9’s achter de komma zijn. Die twijfel neemt alleen maar toe bij het zien van de antwoorden op de vraag: hoe meet je downtime.

  • 55% heeft daarvoor eigen tools,
  • 23% vertrouwd op tools van derden, onder andere de cloud leverancier.
  • 22% meet (en weet?) de downtime niet.

In de markt zeggen velen dat uptime (en daarmee downtime) een van de belangrijkste onderdelen is van een SLA. Op basis van bovenstaande cijfers en de constatering dat 1 op de 4 zakelijke cloud gebruikers niet eens de uptime meet ga je daar toch anders naar kijken.

(Het onderzoek van CloudEndure is niet alleen hierom de reden van het downloaden waard. Ook de andere bevindingen zijn de moeite van het zien waard)