Domeinnaam als hoeksteen van je arpu ontwikkeling

Als het goed is ben je als ondernemer constant op zoek naar methoden om klanten aan je bedrijf te binden. Nieuwe klanten werven is een ding, bestaande klanten vasthouden is minstens zo belangrijk. De arpu opschroeven is ook belangrijk. Domeinnaamregistraties heten voor alle drie een nuttig instrument te zijn.

Voordelen domeinnaamregistratie

Het voordeel van een domeinnaamregistratie en die daarna gebruiken zal iedereen bekend zijn. Hogere bekendheid, onderscheidend vermogen en minder kans op verwarring zijn voor de afnemers redenen voor iets anders de gaan dan een gratis e-mail account en een homepage bij de internetaccesprovider. Vanuit de aanbieder, registrar, beredeneerd zijn er andere voordelen. Met een betrekkelijk kleine inspanning (registreren is immers een geautomatiseerd proces) kan een klantrelatie tot stand komen die later kan worden uitgebouwd. Van een simpele registratie naar uiteindelijk een totaal pakket aan IT diensten is en een klantomzet die indruk maakt, dat is toch wat bij menigeen deel uitmaakt van de business strategie.

Factor tijd

Daar is ook niets mis mee. Er is wel een punt dat benoemd moet worden en dat is de tijdspanne. De kans dat iemand bij je aanklopt voor “slechts” een registratie van 10 euro op jaarbasis en binnen het jaar voor vele duizenden Euro’s omzet zorgt is niet zo groot. Uitzonderingen daargelaten kost het gewoon tijd om die klantrelatie zo te laten groeien. Wat daarbij nodig is is kijk op de langere termijn. Anders gezegd, wat is het antwoord op de vraag “wat moet ik doen om de klant aan me te binden en op welke wijze kan ik de arpu verbeteren, zonder dat hij/zij het idee krijgt dat hem /haar een oor wordt aangenaaid?”

Voor elke dienst die je aanbiedt moet die vraag worden gesteld. Dat begint dus al bij de domeinnaamregistratie, wat toch voor velen het eerste contactmoment is. Om die reden is het best leerzaam te kijken naar wat de levensduur van een domeinnaam is, hoe vaak die wordt verlengd en hoe vaak die van houder of registrar wisselt. De cijfers over alles onder punt NL zijn vast wel bekend. Bij andere TLD beheerders en uitgevers is het soms wat lastiger die data te achterhalen.

Retentie

Radix, de partij achter (onder andere) dot online, dot tech en dot site leverde eind vorig jaar enige informatie over dat onderwerp. Van deze drie gTLDs werd 75%, 78% en 81% van de registraties verlengd voor een derde opeenvolgend jaar. Daar was het bedrijf heel erg trots op, het schermde zelfs met de claim dat deze drie het beter doen dan dot com registraties over de zelfde tijdspanne.

Druk op arpu

Dat lijkt interessant, maar er zit minimaal een addertje onder het gras. De eerste registraties zijn waarschijnlijk namen die een hoge waarde vertegenwoordigen. Of ze allemaal actief worden gebruikt is maar helemaal de vraag. “Investeerders” waren er ook hier als de kippen bij om de beste krenten uit de pap te halen. Wat evenmin duidelijk wordt is of in de drie jaar sprake is van gelijkwaardig gebruik of dat er een downgrading heeft plaatsgevonden. In dat laatste geval kan bij gelijkblijvende tarieven de arpu dus naar beneden gaan!

Als je als hoster domeinnamen als hoeksteen van je business hebt en op basis daarvan je klantrelaties uitbouwt zul je waarschijnlijk niet helemaal blij worden van die retentie rates waar Radix over communiceert. Want hoe je het ook wendt of keert: na drie jaar 1 op 5 tot 1 op 4 registraties zien verdwijnen klinkt niet goed. Helemaal als je weet dat het aantal registraties per partij vaak groter dan 1 is. In dat geval staat daling van het aantal registraties gelijk aan neerwaartse druk op de arpu.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen