Eerste indruk VMworld gaat niet over hardware

IMAG5648_1 Op VMworld wordt over meer dan alleen de techniek, de afterparties en het weer gesproken. De standhouders die ISPtoday sprak hebben een ding hoog op de agenda staan: het P woord. Het klinkt niet uniek of nieuw, maar het P woord – Partners dus – is echt top of mind.

Wat je ziet is dat dat ene logische aspect van cloud, namelijk meer dan ooit samen werken met anderen, deze partijen extreem raakt. Dat een hardware vendor niet rechtstreeks levert aan eindgebruikers, maar daar een groothandel, distributeur of iets dergelijks voor inzet weten we allemaal. Bij software is dat ook logisch. Maar bij storage en het aansturen van storage lijkt zich een net iets andere ontwikkeling af te spelen. Daar wordt de invulling van het begrip partnering gewijzigd. Je merkt dat als je de vraag stelt: werken jullie met directe verkoop of met partners. Bijna iedereen zegt: “met partners” en voegt daar in een adem aan toe , “maar wel op een andere manier dan je denkt”.

Verder doorspitten levert een extreem simpel antwoord op de vraag waarom storage vendors zo zwaar leunen op partners, op een enkele uitzondering zijn het best wel kleine bedrijven. Niemand op C-level die we spraken ziet het nut van zwaar opgetuigende verkooporganisaties per land in. Daar kun je nog aan toevoegen dat slechts een minderheid van de bedrijven oud genoeg is om een zware structuur te hebben. Bedrijven jonger dan 5 jaar zijn in storage-land geen uitzondering en daarmee hebben we het over bedrijven die “lean and mean” willen zijn (al rekenen ze dat vaak tot Agile) en inzetten op samenwerking en outsourcen als vereisten van het eigen businessmodel hanteren.

Erg? Nee hoor. Beschouw het als een bewijs dat virtualisering en cloud disruptive zijn. Bedrijven die andere bedrijven helpen disruptive te worden hoeven zelf helemaal niet groot te zijn.

 

Over ISPToday