Hoe eerlijk kun en wil je zijn?

640px-firenze-burattini-0849Wie al wat langer meedraait in de sector weet dat het aantal storingen bij aanbieders van internetdiensten in het begin vele malen hoger was dan we de laatste jaren hebben ervaren. Ondanks het feit dat het ooit heel lang duurde eer meer dan 25% van de bedrijven en burgers actief van het internet gebruik ging maken en er daardoor ook afhankelijk van werd was deze betrekkelijk kleine groep veel vaker en langduriger het slachtoffer van black-outs in alle mogelijke vormen. Inmiddels zijn hardware en software vele malen stabieler en met het uitfaseren van inbelverbindingen en vergelijkbare netwerk dinosauriërs is het geheel stabieler geworden. Dat was hard nodig ook, want een <90% internet penetratie op basis van IE6.0 en 56K inbelmodems (en andere horror componenten) was echt nooit mogelijk geweest. Nu leven we dus in een land waarbij het internet het heel erg vaak doet. Dat heeft enorm veel voordelen. Als consument of als aanbieder kun je uitgaan van een 24/7 e-commerce economie en dat is de basis voor echt veel en verschillende banen. En hoe afhankelijk we inmiddels zijn geworden van deze commodity, lifeline of hoe je het wil omschrijven blijkt als het eens fout gaat. Vooraf: dat het internet er een keer uit ligt: so what? 100% uptime bestaat niet, ook niet voor water, gas, elektra of openbaar vervoer (OK, die laatste was erg flauw). Wat echter een hele rare en vooral slechte trend is, is dat een groot aantal bedrijven inmiddels uitmuntend in staat is te liegen over de oorzaken en omvang van de problemen. Vroeger was de reactie: we hebben geen idee wat er aan de hand is. Tegenwoordig trekt elke woordvoerder de standaard sheet met onzinnige verklaringen uit de lade. Het probleem wordt altijd "met man en macht bestreden", "de impact betreft slechts een deel van de base" en welke loze kreet ook te vaak voorbij komt “dit was een bijzonder ongelukkige samenloop van omstandigheden”. Echt, leg maar eens de officiële quotes van Delta Airlines, British Telecom, Vodafone, Ziggo en KPN van de laatste maanden onder elkaar en je ziet verschrikkelijk veel overeenkomsten. Als je dan denkt: “ja maar die weten ook echt niet anders.” – dat klopt dus niet. Het beleid van dit soort bedrijven (helemaal als ze beurs genoteerd zijn) is maximaal inzetten op het klein maken van het incident. En dat doet de vraag rijzen: hoe gaan kleinere bedrijven dan de eerder genoemde kolossen om met fout en storingsmeldingen? Hoe eerlijk kun en mag je zijn?

Weet je trouwens waarom het antwoord op die vraag best heel erg belangrijk kan zijn, los van bedrijfs imago en zo? Dat heeft onder andere te maken met aansprakelijkheid in geval van datalekken. Je weet wel dat onderwerp waar een hele keten bij betrokken kan raken.

(foto via wikimedia)

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen