Hoe promoot je je diensten?

Afgelopen zomer is schijnbaar de film Emoji in première gegaan. Een film die snel vergeten kan worden als je afgaat op de recensies. Die waren overal waar de film is uitgebracht overweldigend negatief. Waar de recensenten over struikelden was, naast het minimale verhaal, de in your face product placement. Dropbox werd 47 keer genoemd. Over overkill gesproken.

Deze post gaat verder niet in op de film. Wat Dropbox heeft gedaan is het punt waar verder op wordt ingezoomd. Product placement is niet nieuw, vooral onder de naam sluikreclame weet iedereen direct waar het over gaat. Wie naar de commerciële tv zenders kijkt kan er een sport van maken elke PP te spotten. Je zult verbaasd staan hoe vaak het wordt toegepast. Het schijnt effectief te zijn voor eten, frisdrank en dergelijke. Maar hoe zit het voor software, hardware en helemaal cloud diensten?

Daar achter gaat eigenlijk een oude vraag schuil: hoe maak je op de beste manier reclame voor hosting en zaken als SaaS, PaaS en IaaS. In Nederland schijnt iedereen die wat marketing budget over heeft vooral uit te wijken naar een beperkt aantal kanalen en vormen. Het handjevol commerciële radiozenders wordt door iedereen genoemd. Wie doorvraagt naar het effect daarvan krijgt on the record opvallend weinig opmerkelijks te horen. Off the record is meerdere malen door Nederlandse partijen (we noemen geen namen!) aangegeven dat ze het doen “omdat de concurrentie het ook gedaan heeft en die zou daar succesvol mee zijn geweest”. We hebben meer dan eens ook de vraag laten rondgaan hoe men omgaat met sponsoring, wat daar het beleid is en hoe of wat de ROI is. Daarop volgde in de regel oorverdovende stilte.

De overzichten en rapportages uit het buitenland laten een min of meer gelijk beeld zien. Het aantal kanalen en methoden van reclame maken is beperkt, het effect blijft een goed bewaakt geheim. Misschien is dat een van de belangrijkste redenen geweest waarom een partij als Dropbox voor een toch wel hele andere manier van reclame heeft gekozen. Laten we wel zijn, door PP in een film worden niet alleen endusers aangesproken. Een deel van het kijkers is zakelijk bezig met IT en zal door de massale PP met de neus zijn gedrukt op het bestaan van Dropbox.

De kans dat een Nederlandse aanbieder van cloud diensten PP ruimte inkoopt in een Hollywood blockbuster lijkt zeer gering. De mogelijkheden in een Nederlandse blockbuster te verschijnen zijn minimaal, omdat die er niet meer worden gemaakt. Stel je zou met je eigen hosting, datacenter of cloud diensten positief willen opvallen, waar zou je dan voor kiezen? Vertrouw je daarvoor in 2017 op de sleetse radiospotjes en posters in bushokjes of zou je dan toch iets sterk afwijkends, zoals PP in een soap of quiz, kiezen.