Iedereen komt naar Europa … en gelijk hebben ze

Flag_of_Europe-630420Het is zoals een bekende voetbal filosoof ooit eens zei: “elk nadeel heb z’n voordeel”. Wat ongeveer een jaar geleden begon met een beperkt aantal aankondigingen is inmiddels uitgegroeid tot een echte trend.

We hebben het over de komst van al die Amerikaanse internet bedrijven. Microsoft en Salesforce behoorden tot de eersten die aangaven in Europa echt meer te gaan doen dan een verkoop en servicedesk inrichten. Toen zij in 2014 steeds duidelijker maakten ook de data in de EU op te slaan was bij velen verklaring: Patriot Act. Inmiddels zijn we een stuk verder in de tijd. Patriot Act als begrip hoor je steeds minder, het is nu SafeHarbor dat wordt gehanteerd als verklaring.

Die verklaring is behalve logisch vooral erg makkelijk. Amerikaanse bedrijven zitten niet langer in het verdomhoekje omdat hun overheid onder alle omstandigheden toegang wil hebben tot data van niet Amerikaanse burgers en bedrijven. Ze kunnen nu “Europa” de schuld geven van de ongemakkelijke situatie. Ongemakkelijk is daarbij betrekkelijk, want als je de snelheid ziet waarmee volgend op de twee eerder genoemde bedrijven anderen aankondigde de grote plas over te steken of dat inmiddels reeds gedaan hebben ga je vermoeden dat men al langer met de gedachte speelde.

Dat laatste is waarschijnlijk als je kijkt naar de structurele kritiek die er bij juristen in de EU al heel lang was op het “functioneren” van SafeHarbor. Toen duidelijk werd dat de Europese rechters hier waarschijnlijk een streep door gingen halen leidde dat in die kringen niet tot verbaasde reacties. Men zag het als onvermijdelijk en noodzakelijk.

Noodzakelijk, maar het is ook nog eens erg prettig. En dan doelen we niet op de mogelijkheden die Amerikaanse bedrijven benutten om in de EU actief te zijn en vervolgens (praktisch) geen belasting te betalen. Nee heel simpel: de EU is vooral een erg interessante markt. Kijk maar eens naar de aankondiging van Dropbox naar Europa te komen en in onder andere Nederland een kantoor te openen. Op het blog staat te lezen dat 75% van de klanten buiten de USA zit. Dropbox heeft dus minimaal twee redenen deze kant op te komen: omdat in het post-SafeHarbor tijdperk vooralsnog logischer is data in de EU te laten en omdat hier zoveel klanten zitten.

Tenslotte is er nog iets als groeipotentie. Er zijn recent twee kleine onderzoeken gedaan naar cloudstorage gebruik in zowel de USA als het VK. In de USA claimt 48% van de MKBers data in een cloud op te slaan. In het VK is dat slechts 13%. Dat Dropbox & Co deze kant opkomen: geef ze eens ongelijk.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen