Jules-Henri Gavetti, CEO van Ikoula, legt uit

ikoula630415In het najaar van 2015 sprak ISP Today voor het eerst met Jules-Henri Gavetti, de CEO van de Franse provider Ikoula. Tijdens die kennismaking was een van de vragen: waarom breiden jullie het aanbod uit naar Nederland, is het niet logischer hier met een aanbieder samen te werken?

Nu, vier maanden later, weten we dat Ikoula daar voor een andere oplossing heeft gekozen. Het heeft met de 100% overname van Ermis, dat direct omgedoopt is in Ikoula Nederland, gekozen voor een eigen point of presence. Reden nog eens bij Jules-Henri navraag te doen.

Wat is er na ons eerste gesprek veranderd?
We speelden met de gedachte hier zelf een vestiging te starten, maar dat bleek lastiger dat gedacht. Ermis kwam op ons pad, de DNA van de mensen daar sprak ons erg aan en de deal was met een maand gesloten. Daarmee zijn we af van een groot probleem: de menskracht. Zowel in Frankrijk als in Nederland is het gewoon moeilijk aan personeel te komen dat past in de cultuur. Dat is een gegeven waar we niet omheen kunnen. Zonder personeel bestaan we niet en met te weinig personeel kunnen we minder snel uitbreiden dan gehoopt.

Wat is de status Ikoula Nederland?
Het is een eigen juridische entiteit, waarvan wij 100% aandeelhouder zijn. Een van de voordelen van deze constructie is dat klanten kunnen kiezen: een contract met een Franse onderneming en naar Frans recht of een Nederlandse contractbasis.

Expansie gaf je net aan – nog een koopje op het oog in Nederland?
We zijn van plan door te groeien. De details kan ik uiteraard niet delen. In Nederland zou er in theorie nog iets bij kunnen komen, maar we kijken wel verder dan Nederland hoor. De ambitie is er om met ongeveer 1 jaar in 5 EU lidstaten aanwezig te zijn. De Duitse markt is best erg lastig, dat komt niet alleen door de cultuur en wetten, maar ook omdat daar al een paar hele grote aanbieders zijn. Dat maakt het voor nieuwe toetreders, niet alleen IaaS aanbieders, knap lastig. Daarom kiezen we voor andere landen in de EU. Ultiem doel daarbij is in elke lidstaat aanwezig te zijn, maar dat is toekomstmuziek.

Overnames kosten geld …
Klopt, maar wij zijn zonder meer winstgevend en hebben ook nog eens kapitaalkrachtige aandeelhouders die ons met raad en daad bijstaan. (Noot: Ardian met een beheerd vernogen van omgerkeend  $55 miljard is de grootste aandeelhouder van Ikoula, Red.)

Wat verwacht je van de Ikoula Nederland?
Van de Nederlandse markt weet ik dat het veel meer een hub is dan de Franse markt. Amerikaanse en andere buitenlandse ondernemers kiezen voor Nederland om de bekende redenen en dan is zaken doen met een lokale partij, zoals Ikoula NL, logisch. In principe gaat alles dat we in Frankrijk verkopen ook onderdeel worden van het Nederlandse aanbod. Een uitzondering is pure managed hosting services. We hebben daar te weinig menskracht voor om dat op de zelfde basis te kunnen aanbieden als in Frankrijk.

Wat is die basis?
Services en servers verkopen dat kan iedereen. Wij doen dat ook, maar bij ons draait het om de klant. Die neemt capaciteit af waar hij zelf verder mee aan de slag gaat. Dat moet gewoon aan de specs en verwachtingen voldoen. Op elk niveau in Ikoula geldt dat. Dat is iets dat kun je personeel niet zomaar bijbrengen, het moet echt in het DNA van de mensen zitten. De Engelse term die daarmee te maken heeft (Noot: het interview werd in die taal gehouden, Red.) is Power to the Customer.

In het Frans klinkt het met “le pouvoir aux clients” trouwens wel iets mooier.