Klassieke vraag: wat is een goede domeinnaam?

empericalevindecenfordomainname630Het kiezen van een goede domeinnaam is voor sommigen niets meer dan een kwestie van inspiratie, voor anderen is het een langdurig proces waarbij velen collega’s en externen worden betrokken. Zo verschillend als de aanpak kan zijn, zo is dat ook bij het resultaat het geval.

Voor de meeste registrars zijn de details van die processen bij de klant onbekend, dat is maar goed ook. Helemaal als er reclamebureaus, merkrechtdeskundigen en juristen bij betrokken worden, spreek je over processen die weken zo niet maanden kunnen duren. Als je dat afzet tegen de factuurwaarde van de registratie is dan elke verhouding zoek. Als het gaat over de “waarde van het merk” zou het wel eens een ander verhaal kunnen zijn.

Maar in bijna alle gevallen draait het er toch om dat er een naam wordt gebruikt die door zo veel mogelijk mensen herkend, onthouden en gebruikt kan worden. Alleen al daarom – dus los van alle technische en security overwegingen – is IDN in deze regio niet zo heel erg logisch. Wat wel logisch is? Die vraag kent een tamelijk tijdloos antwoord en een soort van actuele toevoeging. Om met dat laatste te beginnen: de de komst van een paar scheepsladingen aan nieuwe TLDs is het makkelijker dan ooit geworden registraties door te voeren waarvan het deel achter de punt ook zinnig is (hoe zat het ook alweer met de plannen voor .BV of – nog ouder – een deal met de Republiek Iran te sluiten, om ingenieurs zichtbaarder te maken).

Alles wat voor de punt staat, daar zijn de nodige tips en trucs voor. Opvallend daarbij: in de meeste gevallen is de onderbouwing van wat wordt beweerd wat mager voor wie wetenschappelijke rapporten is gewend. Als je wat beter zoekt en je niet laat afschrikken door de Engelse taal is How (Not) to Name a Company in the Digital Era een aardig artikel. Het is van de universiteit van Pennsylvania en verwijst naar een paper (link in artikel) waarvan de eerste versie dateert uit 2010, een update is in 2012 verschenen. Grappig is dat in een van de reacties daar ook over wordt geklaagd: hoe kan onderzoek van 4 jaar oud nog valide zijn? Het antwoord is niet gegeven, maar zal iets zijn als “internet verandert redelijk snel, taalconventies zijn echter veel minder dynamisch en de manier waarop onze hersenen reageren op gekunstelde woorden is ook al jaren hetzelfde.” Met die kennis in het achterhoofd en het artikel bij de hand kan het verzinnen van een goede domeinnaam een minder lastige klus zijn.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.