Kunnen we leren van failliete start-ups?

Op heel veel plaatsen kun je het horen: bestaande bedrijven moeten veranderen. Als ze door blijven gaan op de manier waarop ze nu werken zijn ze in no-time verdwenen. Links en rechts ingehaald door start-up heet het dan.

Start-ups als lichtend voorbeeld

Er wordt dan vaak gewezen naar bedrijven die “opeens” uit het winkellandschap zijn verdwenen. Zelfbenoemde experts roepen dat V&D – om maar een voorbeeld te noemen – wel failliet moest gaan. Het was de gevestigde orde, kende geen start-up mentaliteit en deed ook nog eens veel te weinig met cloud. Daarbij wordt de waarheid op heel veel manieren geweld aangedaan. Toch blijft iedereen maar roepen dat start-ups het lichtend voorbeeld zijn dat iedereen moet volgen. Providers en datacenters spelen daar op in. Ze organiseren zelfs events voor deze groep nieuwe ondernemers. Zo werven ze klanten en hopen een belangrijkere plek in het nieuwe eco systeem te verkrijgen.

De keerzijde van start-ups

Waar veel minder over wordt geschreven en gesproken is dat het best vaak fout afloopt met start-ups. Niet alleen voor uiterst innovatieve diensten, ook iets als een taxiritten start-up van eigen bodem kan keihard failliet gaan. Dan verliezen heel veel mensen werk en een andere groep heel veel geld.

Er is een vraag die slechts sporadisch wordt beantwoord en die hier alles mee te maken heeft: wat kunnen bedrijven van de gevestigde orde leren van start-ups die het niet redden. Tot zo ver bekend is er in Nederland ook nog geen lijstje met leerpunten opgesteld en breed verspreid. Dat is er wel bij onze Oosterburen. Op een van de community sites voor de start-up scene staat een goed interview met een curator en een handvol aandachtspunten.

Spiegel en checklist

Drie punten die daar naar voren komen en waar de gemiddelde provider wat mee kan. Hij kan het beschouwen als spiegel voor zijn eigen bestaan of als checklist richting zijn eigen klanten. Eerste punt: surseance wordt te vaak te laat aangevraagd. Daardoor is de kans op redding gewoon heel klein. Tweede punt dat de curator noemt: als er zelfs geen geld meer is voor de servers of cloud kan een curator ook niets meer redden. Een start-up die zonder apps of website uitkomt – die bestaan immers niet. Tenslotte is er nog het advies: zorg dat er iemand is die zich met de echte droge, saaie financiële cijfers bezighoudt. Die persoon moet op enige afstand van de dagelijkse waan liquiditeit en risico’s blijven volgen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.