Leerzame cijfers van Digital Realty

We hebben recent in Nederland weer wat ontwikkelingen op de datacenter markt gezien. Daar zal binnenkort in zuster publicatie Channel Connect nog op worden terug gekomen. Voor het artikel dat daar verschijnt was het praktisch actuele cijfers van enkele andere echte mondiale spelers bij de hand te hebben. Bij nader inzien zijn die cijfers, en dan specifiek die van Digital Realty, een eigen artikel waard.

Cijfers

Digital Realty is voor iedereen in de hosting en datacenter sector een bekende naam. In Nederland heeft het al wat langer een paar locaties. Het heeft de overname van Telecity door Equinix gefaciliteerd door in Europa enkele locaties over te nemen die op last van de Europese Commissie moesten worden afgestoten. Het bedrijf doet zoals de naam al doet vermoeden aan het investeren in dergelijke gebouwen, bouw, beheer et cetera. Dat heet REIT en dat is uiterst lucratieve business. Het aandeel is in een jaar tijd 17% meer waard geworden en het concern heeft op dit moment een beurswaarde van circa $18 miljard.

Het heeft 2.136.770 vierkante meter vloeroppervlakte (23 miljoen square feet) te verhuren en doet dat schijnbaar erg goed. Op basis van deze artikelen weten we dat op de drie belangrijkste metro areas, Noord Virginia, Chicago en Dallas, de beschikbare ruimte goed verhuurd is. NV zit met 98% eigenlijk gewoon vol, de twee andere locaties zitten daar met 92%, respectievelijk 91% niet ver van af.

Klanten, churn en retentie

Het meest leerzame aan het stuk op Seekingalpha is niet de manier waarop de omvang van DR wordt beschreven. De opsomming van MegaWatts en grote klanten is leuk om te lezen, maar het is niet iets dat je makkelijk kunt vertalen naar een puur Nederlandse context.

Het stuk over klantwerving en behoud is dat wel. Wat we bij deze KPI’s zien is dat het DR lukt veel deals in minder dan 3 maanden te effectueren. Er wordt weliswaar niet uitgewerkt wat daar het verschil tussen deals met overheden en enterprises, er staat wel dat het beduidend minder is dan de “historical average of 6 months”. Dat is zonder meer positief opvallend.

Er staat ook iets dat om een andere reden opvalt en dat is de churn of omgekeerd de retentie. Het laatste kwartaal is de retentie in elkaar geklapt van 80% naar 42%. De verklaring is zo duidelijk. Een (voorheen) grote klant heeft opeens nog maar een fractie van de ruimte nodig. Van een andere klant is totaal afscheid genomen.

Je zou dat kunnen afdoen met de opmerking dat ook bij giganten als DR het zichtbaar pijn doet als een grote klant (of zelfs 2) vertrekken.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen