Minder websites – een vervelende ontwikkeling

Een Duitse website linkt naar Amerikaans onderzoek dat zou hinten op het onvermijdelijke uitsterven van bedrijfswebsites. Naar welk onderzoek precies wordt niet duidelijk, maar de vragen die gesteld worden komen wel bekend voor. Wat is anno 2018 nog het unieke, onmisbare van een company website?

Omdat de link niet gevolgd kan worden is niet te controleren of het onderzoek bestaat en goed is geïnterpreteerd. De Amerikaanse onderzoekers worden ook niet genoemd, het kan dus het werk zijn van een stagiair of van de marketing afdeling. Ondanks al die noodzakelijke voorbehouden is de lijn van het betoog wel te volgen.

Internet gebruiken om informatie te achterhalen over een bedrijf (bijvoorbeeld openingstijden of aanbiedingen) is nu totaal anders dan 10 jaar geleden. Er is de almacht van Google dat er voor zorgt dat het optimaliseren van zoekmachine opdrachten steeds belangrijker wordt. Dat kan heel goed zonder een loodzware, veel omvattende, eigen bedrijfswebsite in de lucht te houden. Daarnaast is er nog zoiets als social media. Die worden ook steeds vaker gebruikt als zoekmachine om een pizzeria in de buurt te vinden et cetera. Daarvoor zijn inmiddels ook tientallen apps, want mobiel verkeer wordt alleen maar belangrijker.

Die ontwikkeling zou er dus toe leiden dat de homepage steeds minder belangrijk wordt. Voor de Amerikaanse onderzoekers is dat de aanleiding te pleiten voor verschuiven van alle aandacht naar social en hen daarvoor in te huren. De Duitse website adresseert vooral het MKB en volstaat met de melding dat het goed is te weten dat social media best wel belangrijk zijn en dat de lezer zich daar in zou moeten verdiepen. Beide partijen richten de aandacht van de lezer daarbij het “nieuwe” medium social media. Waar ze opvallend genoeg niets over zeggen is wat er dan met het “oude” kanaal de homepage moet gebeuren.

Wat ze evenmin noemen is wat daarvan de impact gaat zijn voor de hostingsector. We zijn er in Nederland al nooit in geslaagd meer dan de helft van de domeinregistraties om te zetten naar websites, verre van dat. Wat nu als het belang van de wel bestaande websites steeds geringer wordt en het hostingpakket dat de klant afneemt wordt gedowngraded. Dat kost de sector meer dan alleen hostingomzet. Als websites minder belangrijk worden komt ook de vraag naar boven waarom er zoveel domeinnaam registraties worden aangehouden. Dat is vervelend omdat de twee belangrijkste componenten van “internet as we know” dan ter discussie wordt gesteld.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.