Netwerken worden steeds belangrijker zegt Ciena

ciena-630415Hoe verschillend de geleverde diensten ook mogen zijn, in een aantal opzichten lijken telco’s en providers veel op elkaar. Het punt waar de overeenkomsten heel groot, zo niet het grootst, zijn is de afhankelijkheid van netwerken. De kabels dus die alles en iedereen verbinden en allang niet meer van begin tot eind van een partij zijn en de daaraan gekoppelde hardware.

Kijkend naar de traditionele telco wereld zijn de veranderingen die op dit niveau zijn doorgevoerd de laatste 10 jaren evident. Koper verliest steeds meer terrein, zelfs achter de voordeur van bedrijven en woningen. Voor internetbedrijven was glasvezel al langer noodzaak dan luxe. Beiden zijn overtuigd van glasvezel maar lopen tegen een aantal beperkingen aan. De alsmaar stijgende vraag naar bandbreedte is steeds lastiger bij te benen, zeker als je het afzet tegen de inkomsten van de doorsnee internet of telecom aanbieder. Wat nodig is, is niets minder dan een compleet andere kijk op netwerken.

Op dat punt is Ciena een van de weinige spelers ter wereld die de claim, dat zij in staat zijn deze koersverandering door te voeren, kan waarmaken. Het is buiten de grote IT aanbieders en telco’s een redelijk onbekende naam in de Nederlandse markt. Maar met een jaaromzet van $2,5 miljard echt geen kleine partij. Een deel van die omzet komt trouwens uit de activiteiten die het bedrijf uit de failliete boedel van Nortel heeft overgenomen en een ander (substantieel) deel uit het exploiteren van zeekabels (wereldwijd 25% marktaandeel).

De oplossing van het bandbreedte-dilemma begint volgens Ciena met een nieuw startpunt: bandbreedte moet je niet beschouwen als een kostenpost, maar als het tegenovergestelde: een bron van inkomsten. Dat doe je door drie begrippen te koppelen: bandbreedte, efficiency en agilty.

Vervolgens kijk je naar ontwikkelingen als cloud en SDN; alles verschuift van vaste contracten naar on-demand en de scheidslijn tussen applicaties en netwerken neemt af. Gevolg: netwerken (fysiek en virtueel) worden in de waardeketen weer belangrijker. De huidige technische mogelijkheden maken permanent sneller en scherper te sturen (agility) op beter gebruik (efficiency) mogelijk waardoor de baten/kosten verhouding voor de uitbater – en zijn klanten! – verbetert.

Toegegeven het is voor partijen zonder eigen netwerken en inzicht in de exploitatiekosten een redelijk abstract verhaal en een ver van het bed show, iets dat bijvoorbeeld tijdens een zomerse BBQ met collega’s kan worden besproken. Voor telco’s en partijen zoals grote providers, datacenters en grote ondernemingen die netwerken in eigen beheer hebben is het bespreken van dit soort claims veel minder vrijblijvend. Zij moeten wel handelen.