Onverwacht voorbeeld impact e-commerce

We weten allemaal wel dat internet heel veel impact heeft op de economie. E-commerce heel veel veranderd en dat proces is nog steeds gaande. Kleinere en grotere hosters hebben aan die disruptieve ontwikkeling bijgedragen door e-commerce mogelijk te maken. De meesten weten daardoor ook ongeveer wat er bij komt kijken om een e-commerce activiteit te starten.

Wat er nodig is is een verhaal met twee kanten. Vanaf de host zal er worden gewezen op een stabiel platform, dat moet veilig zijn en schaalbaarheid is ook een voordeel. Daarnaast moet het aan de nodige regels voldoen, anders mag de klant die zijn e-commerce shop wil draaien bijvoorbeeld de bestellingen niet via credit cards laten betalen.

De e-shop eigenaar zal dat laatste waarschijnlijk ook wel weten, maar voor de rest lijkt hij met weinig bijzondere regels rekening te hebben houden. Zaken als logistiek bij fysieke verzending of het aanbieden van een downloadlink zijn inmiddels volwassen en goed gedocumenteerd genoeg om niemand maar in de stress te laten schieten.

Maar toch … er is een recente ontwikkeling op het e-commerce front die de meesten vreemd zal overkomen, totdat je je er in verdiept. De komst van de maaltijdverzenders en foodboxschuivers die allemaal alleen maar kunnen bestaan dankzij internet hebben de logistieke trajecten die elke ouderwetse bakker, snackbar of pizzeria kent overhoop gegooid. De grootschaligheid die nu optreedt betekent bijvoorbeeld dat voedsel op een andere plek wordt opgeslagen en ook de bereiding van maaltijden wordt anders. Dat is allemaal de “schuld” van internet. De veranderingen betekenen ook dat de oude regels voor toezicht op de voedselketen moeten worden bijgesteld.

Daarom is er sinds deze maand DIN 91360. Primair gaat de norm om de voedselveiligheid, in het bijzonder de temperatuur bij verzending. Wie de norm doorbladert ziet dat er enige links zijn naar het gehele logistieke traject – en het bestelproces is daar een component van – en daar voorwaarden definieert. Het is vooralsnog een puur Duitse norm, dus je klanten in Nederland die een online broodjeszaak of pizzeria uitbaten hoeven niet op stel en sprong zich in het onderwerp te verdiepen.

Het is wel een interessante, want redelijk onverwachte, case die je kunt gebruiken als voorbeeld dat internet, e-commerce in het bijzonder, meer verandert dan je op eerste gezicht voor mogelijk houdt

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen