Over de constante saneringen bij telecombedrijven

Nederland heeft een week geleden ervaren waar de telecomsector toe in staat is. KPN maakte met een persbericht een einde aan het idee dat hier meerdere aanbieders van een familie naast elkaar bestaansrecht kunnen mogen hebben. Dit artikel gaat niet over deze stap, noch over de ophef die terecht volgde. Het benoemt twee verschillende invalshoeken.

(1)
Dat KPN snijdt in het aantal merken is geen nieuw verschijnsel. Waarschijnlijk zijn de laatste 10 jaar evenzoveel merken opgeheven. Dat in die zelfde periode ook een groot aantal bedrijven is gekocht waarmee het aantal merken onder de streep niet afneemt is een gegeven dat weinigen in de gaten hebben. Het zijn slechts de insiders die de wirwar van bedrijven en deelnemingen kunnen beschrijven. Het opschonen van het aantal merken is zeer waarschijnlijk een proces dat in de Haagse Rotterdamse kantoren nooit zal worden afgesloten.

Wat de kabelconcurrent doet is feitelijk niet anders, het is daar alleen een spel met minder pionnen. Een andere overeenkomst is dat ze het zelfde soort onderbouwing voor die constante sanering hebben. Elke partij heeft het over de kracht van het hoofdmerk in een markt waar de concurrentie heftiger wordt. Een verhaal dat klakkeloos wordt uitgedragen omdat het overal, ook buiten de landsgrenzen, rondzingt. Bijna niemand durft daarbij toe te geven dat het uit de koker komt van dezelfde strategen en marktkenners die iMode, WAP, walled garden communities en eigen e-commerce platformen ooit tot strategisch noodzakelijk verklaarden, want de concurrentie ging dat ook doen. Bestraft voor die fouten zijn ze nooit. Een aantal telecom bedrijven is door het slaafs opvolgen van die adviezen bijna failliet gegaan, maar ook dat lijkt niemand zich meer te realiseren.

Als je dat leest en/of weet begrijp je ook waarom men het schrappen van Yes, Telfort en XS4All wil doorvoeren. Het is copy/paste gedrag, niets meer en niets anders.

(2)
KPN snijdt niet alleen in de merken, hoewel dat op dit moment de meeste aandacht trekt. Al meer dan 10 jaar snijdt het ook minimaal 2x per jaar in het eigen personeelsbestand. Hoewel door de vele aankopen het maken van vergelijkingen lastig is, kan voorzichtig worden gesteld dat minstens de helft van het personeel is verdwenen. Het einde is niet in zicht en het opschonen van het aantal merken is een makkelijke manier weer een paar honderd banen te laten verdwijnen.

KPN is ook daar niet de enige mee. De telecomsector heeft wat dat betreft de dubieuze eer steeds belangrijker te worden (omdat we steeds afhankelijker worden van IP, bits en bytes) terwijl de headcount kan afnemen. Om ons heen zijn de saneringsrondes niet meer te tellen. Het Belgische semi staatsbedrijf Promixus (voorheen: Belgacom) heeft vorige 1.900 banen op de helling gezet, wat overeenkomt met meer dan 10% van het totaal. Het zou tot een politieke crisis zou hebben geleid, ware het niet dat de regering kort daarvoor al was gevallen. In de VS zien we Verizon en AT&T wedijveren om wie het snelst de meeste banen afbouwt. Wat de Belgen en Amerikanen daarbij gemeen hebben is dat ze vooral wijzen op het aantal nieuwe aanstelling van de afgelopen periode. Klinkt leuk, maar onder de streept krimpen de Amerikanen met 10.000en banen.

De meeste aandacht bij dit soort saneringsrondes gaat uit naar de consumentenmarkt. Dat is begrijpelijk omdat daar door callcenters en verkooppunten ook de meeste jobs zitten. Wat echter niet vergeten moet worden is dat de saneringen ook de B2B afdelingen raakt. Er is echter een klein verschil: daar wordt opvallend vaak gekozen voor het afstoten van afdelingen in plaat van de boel te voegen of te sluiten. Herkenbaar voorbeeld is de manier waarop Verizon alle datacenters van de hand heeft gedaan. Het leverde geld op en tegelijk werd de headcount met een paar 100 personen verminderd. Het kan ook anders. Deutsche Telekom onderdeel T-Systems heeft eerder deze week laten doorschemeren dat het niet langer hoofdverantwoordelijk zal zijn voor mainframe onderhoud. Daarvoor is een strategische samenwerking aangegaan met IBM. Klinkt logisch dat met IBM te doen en het biedt de mogelijkheid klanten tevreden te houden en onopgemerkt het aandeel in de samenwerking verder te laten afnemen zodat er steeds minder mensen op de eigen payroll staan.

TL;DR:  Banen schrappen en saneren in de telecomsector: het is aan de orde van de dag, op meer manieren dan de outsider ziet en zal blijven doorgaan.

About the author

Avatar

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.