Praat eens over het terughalen van data

Met de komst van cloud en de verdere ontwikkeling van software is de mogelijkheid toegenomen data op meerdere plekken op meerdere manieren op te slaan. Dat is een gegeven waar veel providers gebruik van maken. In vergelijking met 10 jaar geleden bieden zij de klanten meer back-up en storage opties.

Klanten zijn door de bekende quasi gratis consumenten cloud opslag zelf ook volop aan het experimenteren geslagen. Wat thuis lukt met de vakantiefoto’s gaat even makkelijk met de databases op de zaak, helemaal als je je geen zorgen maakt over wettelijke -of bedrijfsvoorschriften. Het leidt tot de situatie dat er sprake is van datameren en de noodzaak data te gaan categoriseren. Er is eenvoudigweg zo veel dat kan (en deels ook: moet) worden opgeslagen, dat we moeten gaan differentiëren.

Addertjes onder het gras

Ook hier biedt de techniek uitkomst. Begrippen als warme , lauwe en koude opslag zijn nog geen gemeengoed, maar het idee erachter komt de meesten wel bekend voor. Deze ontwikkeling kan ook rekenen op de nodige persaandacht. Elke keer als AWS, Azure of Google komt met een prijsverlaging wordt daarbij natuurlijk ook even de allergoedkoopste dus koudste opslag methode genoemd. Dat addertje onder het gras noemt de pers tegenwoordig standaard en zo weten steeds meer mensen dat er verschillen in opslag zijn.

Wat echter minder vaak wordt benoemd is de manier waarop data kan worden teruggehaald of opgevraagd. Je moet je echt verdiepen in de materie om te weten dat koude opslag kan betekenen dat je niet zomaar bij je data kunt. De reden daarvoor is extreem simpel: AWS en Co hebben er totaal geen belang bij dat de koudste opslag massaal wordt gebruikt, dat zou te veel kannibaliseren op de hoger geprijsde oplossingen voor lauwe en warme opslag. De bedrijven hebben dan ook allerlei restricties ( al dan niet met prijskaartjes voorzien) ingebouwd om koude opslag vooral eenrichtingsverkeer te laten zijn. Data plaatsen is ok, opvragen en overhevelen is een ander verhaal.

De klant baalt of betaalt

De kans dat een klant van Azure Cool Blob , Google Coldline of Amazon Glacier vooraf een scenario – annex mini businesscase – heeft opgesteld wanneer hij zijn data daaruit moet kunnen halen (trefwoorden: DR, BCM, Audits) is zeker voor alles onder Enterprise omvang gering. Gevolg: in het geval van nood als de data echt snel nodig is schrikt hij van het prijskaartje. De keuze is aan hem: balen of betalen.

Dit is geen theoretisch scenario. Wie zoekt komt er al snel achter dat een van de valkuilen bij cloud vooral te herleiden is tot de kosten van data retrieval in uitzonderlijke gevallen. Omdat er steeds meer klanten koppelingen maken of laten maken tussen de lokale opslag, die bij de provider en een externe cloud is het dus iets waar ook de lokale provider mee te maken kan krijgen.

Het is daarom zo gek nog niet met klanten, waarvan je waar dat ze veel data generen en moeten opslaan, het gesprek aan te gaan. Vraag eens of ze bekend zijn met bovenstaande valkuilen en of je ze kunt helpen bij het inzichtelijk maken van de totale kosten – dus inclusief de noodscenario’s.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.