http://www.flickr.com/photos/proimos/4199675334/

Referenties en Testimonials – maar dan verkeerd gebruikt

http://www.flickr.com/photos/proimos/4199675334/Vroeger moest je het als fabrikant of verkoper hebben van een goede leuze, een folder en als je groot genoeg was deed je aan reclame in de krant, op radio, tv en de bushalte. In elk van die uitingen kon je kwijt hoe goed je werd gevonden en hoe tevreden je klanten waren. Dat was tot de komst van het internet.

Na de komst van het internet is reclame maken fundamenteel veranderd. Je kunt nog steeds offline communiceren, maar iedereen die online links laat liggen maakt een forse fout. Dat online groot is weten de meesten wel, evenzo dat het de nodige kansen biedt op andere manieren je toko in de schijnwerpers te zetten. Dat je daarmee ook hopeloos mee de mist in kan gaan wordt toch nog opvallend vaak over het hoofd gezien.

Daarmee komen we tot een kleine, maar gemene, rel die eerder deze week in de Duitse verzekeringsmarkt en rond RocketInternet speelde. Rocket is internet start-ups en Allianz X – leuze: “we build InsurTech” – is de online broedkamer van Allianz (zeg maar de Duitse versie van Nationale Nederlanden – een grote speler dus). De pers vond uit dat recent testimonials toegevoegd aan de reeds bestaande lijst met tevreden klanten bij een aantal van de bedrijfjes die onder deze twee paraplu’s schuil gaan. Opvallend daaraan: her en der komen voor verschillende product recensies de zelfde foto’s voor. De namen van de personen die op de foto’s staan verschillen trouwens wel, maar dat hier iets stinkt is duidelijk. Een aantal online snuffelaars is er ook al snel achter gekomen dat het hier om stockfoto’s gaat.

Domme actie dus van deze twee ondernemingen, die samen tientallen start-ups onder hun hoede hebben, dat ze dit toestaan. Met die constatering en de conclusie dat je dus nooit alles moet geloven wat er op internet staat had het verhaal kunnen worden afgerond. Dat is echter niet gebeurd. Er zijn twee zaken die hier een rol spelen en die in Nederland wel weer eens onder de aandacht gebracht mogen worden. Specifiek ook bij de hostingsector waar zeker driftig met testimonials wordt gezwaaid. Het eerste punt dat de discussie in Duitsland deed opwakkeren is de stelling dat iedereen van deze fake waarderingen weet en heel veel partijen het ook doen. Kort door de bocht vertaald: daar hebben we toch stagiaires voor. Andere punt gaat over de juridische kant van het verhaal: een aantal bloggers en journalisten dat op het onderwerp was gedoken wees de lezers er fijntjes op dat het gebruik van valse referenties en testimonials naar Duits recht ongeoorloofde reclame zijn (voor wie het wil nalezen UWG $4). Daarmee is de rel ook voor Nederlandse internet ondernemers die zaken (willen) doen met Duitsland relevant.

Foto van de Facepalm via de wiki

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen