Skills en training – onderwerpen waarover Barracuda openhartig spreekt

barracuda-alpbach2016-630415Tijdens de Barracuda Emea summit was er voor de pers de mogelijkheid als groep en op 1:1 basis het gesprek aan te gaan met CEO BJ Jenkins. ISP Today had een voorkeur voor de 1:1. Dat geeft namelijk de grootste kans iets anders te horen dan een verhaal over de nieuwste hardware, software of deals. Wij waren, zoals altijd, op zoek naar achtergrond informatie die voor ISP Today lezers nuttig is.

Barracuda is een bedrijf dat standaard via een partnerkanaal aan de klanten levert. Security devices dus en dat is een markt die fors in beweging is. Denk maar aan begrippen als cybercrime, datalekken, Snowden, encryptie en everything cloud. Jenkins legden we een aantal begrippen voor die iedereen in de IT hoog op de agenda staan waaronder skills. We hadden daarbij het zeldzame genoegen tegenover een ceo te zitten die zich niet uit het veld liet slaan door het ontbreken van concrete product gerelateerde vragen.

Jenkins startte met een algemene beschrijving: “de markt is enorm in beweging. Zeker nu er steeds meer gebruik wordt gemaakt van public cloud diensten zijn vragen die vroeger gesteld werden niet meer valide of zelfs gewoon onzinnig. Op een platform als Azure spreek je over dagelijks aanpassingen en veranderingen. Dit heeft enorme impact op de omgang met hardware en de manier waarop hardware vendoren zich nog kunnen opstellen. Een bedrijf dat de hardware elke jaar verbetert, dat is toch lastig vergelijken met een platform dat continous improvements kan waarmaken en dat moet omdat gebruikers dat eisen.“

Vandaar uit volgende een antwoord met veel passie en betrokkenheid: “Bij Barracuda beschouwen we ons intern al heel lang als een software leverancier, die dan weliswaar voor een deel op fysieke boxes teruggrijpt, maar inhaken op de cloud gedachte ging ons redelijk makkelijk af. Maar daar komt je punt skills om de hoek kijken. Om in een markt die steeds meer door cloud gedreven wordt te kunnen bestaan en overleven heb je compleet andere skills nodig. Ik heb als ceo weinig aan een 5 jaren plan opstellen en dat door de organisatie laten uitvoeren en daar dan eens per kwartaal of jaar naar de aandeelhouders uitleg over te geven. De snelheid die de markt verlangt heeft dat basis uitgangspunt van leidinggeven overhoop gegooid. Dus als je het hebt over directie skills, ook ik moet me blijven aanpassen en veranderen en dat wordt nog al eens vergeten, daarom noem ik het hier.”

Die reactie kwam er bijna in een vloeiende zin uit en raakt de kern van problemen die je in heel wat bedrijven om je heen kunt zien: gebruik maken van techniek uit de 21ste eeuw, en dat managen volgens een stoffig handboek uit de vorige eeuw. Dat klopt gewoon niet.

Jenkins ging verder met: “Als je het hebt over personeel in het algemeen: skills zijn een moment opname. Bij ons is veel training het credo. We gaan nu over van zelfstudie, interne bedrijfscursussen en e-cursussen naar een model met een virtueel klaslokaal. De docenten hoeven niet meer te reizen en de cursisten komen elkaar in die virtuele wereld tegen, dat stimuleert dan al die voorgaande non-klassieke methoden. En ja ook dat heeft direct te maken met de impact van cloud trainingen moeten efficiënter worden. Als het model werkt gaan we dat ook voor en met de partners inrichten.”

Als je je als vendor bewust bent van de veranderingen die je zelf helpt veroorzaken, inziet dat het je eigen business raakt én je daarover durft te praten met partners en klanten geeft dat de relatie een enorme boost. Jenkins gebruikte in die context het woord trust. Dat klinkt zo logisch, maar het komt echt heel weinig voor dat we een vergelijkbare houding in Nederland tegenkomen. Iets om over na te denken.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.