Start-ups en IT: kennis versus behoefte

investemetnreadystartupsit640400Van enterprise tot particulier, bijna iedereen doet wel iets met IT in het algemeen en internet in het bijzonder. De hosting sector weet dat als geen ander en speelt daar op in. Sommige hosters zijn niet kieskeurig en accepteren elk type klant. Anderen daarentegen hebben zich gespecialiseerd. Daarom hebben we bijvoorbeeld providers met een sterke presence in het onderwijs of de agrarische sector. Dat zijn herkenbare en bestaande doelgroepen.

Sinds enige tijd is er in dat beeld een verschuiving zichtbaar. Steeds vaker geven marktpartijen aan dat zij hét loket zijn voor start-ups. Bij ISPtoday zien we die trend ook, we worden steeds vaker uitgenodigd aanwezig te zijn bij events voor dit soort gebruikers. Er is echter een wezenlijk verschil tussen start-ups en (bijvoorbeeld) onderwijs. Onder het eerste kun je bijna alles scharen, de scope van het tweede is veel beperkter. Bij onderwijs weet de aanbieder ongeveer wat de IT behoefte en kennis is. Maar hoe zit dat bij start-ups?

ISPtoday is naar vier start-ups gegaan met brede vragen over IT kennis en behoefte. Begrippen als hosting en cloud gebruikten we met opzet niet. De start-ups waren afgelopen vrijdag aanwezig op de Demo Day van het Investment Ready programma 2016 in Amsterdam. Dit programma is bedoeld voor “green impact ventures creating scalable solutions to global challenges”. Twee teams spraken we voor de pauze, twee erna.

De eerste reactie kwam van het team van Goodhout en dat was een krachtig statement: “ik heb in mijn vorige job geleerd dat je op alles mag bezuinigen, behalve op de IT.”

Wat betekent dat in de praktijk?
Silvia ten Houten: “Zonder IT heb ik geen bedrijf. IT gaat voor efficiency zorgen, dat onze supply chain in orde is en signaleert waar de schoen gaat wrikken. Wij hebben straks als productiebedrijf, verspreid over meerdere continenten, een logistieke uitdaging. Om dat te managen is IT nodig.” Goudhout ziet duidelijk dat IT cruciaal is en wil ook zoveel mogelijk met de cloud gaan doen.

Watt Now levert o.a. data en kennis aan festivals in Nederland om het dieselgebruik van de aggregaten terug te brengen. Sjoerd Schouten: “IT is essentieel voor ons bedrijf. Elke module van ons bedrijf is online door klanten te bekijken, dat loopt via de cloud. De modules schrijven we zelf.”

Watt Now is al operationeel, kent groei en dat levert ook nieuwe vragern op: “We komen nu in een fase dat we gaan nadenken of we moeten gaan outsourcen”. Daar over is nog geen extern advies ingewonnen. Inhakend op een eerder in het gesprek genoemd beeld dat software net zo standaard en weinig onderscheidend is als een pak melk: “ik vind de oplossingen die even veel kosten als een pak melk ook interessant.”

Arjan van Raadshooven Newspaperwood was verrast samen met het team van Rechtstreex te worden gevraagd om een reactie: “Voor vragen over IT heb je nu wel de twee meest analoge bedrijven te pakken”. Een mening die hij snel liet varen.

Kan jou bedrijf zonder IT bestaan?
Arjan: “Nee daar zit ik nu net aan te denken. We hebben een machine ontwikkeld waarmee gebruikt krantenpapier wordt geperst tot hout. Dat zijn servomotoren et cetera. De hele bediening dat zijn natuurlijk computers. Als je dat weg zou halen dan zouden we het weer met de hand moeten doen. Dus ja ik ben afhankelijk van IT.”

De mannen van Rechtstreex, de organisatie die al met succes in Rotterdam, Eindhoven en Utrecht, voedsel uit de directe omgeving op wijkniveau in distribueert beschikken over de nodige praktijk ervaring. Arthur Nijhuis: ”Wij zijn 100% afhankelijk van IT. Alles loopt bij ons online. Wij zijn ooit begonnen met het rondsturen van een invulsheet naar al onze klanten. Dan kom je er achter dat dat totaal niet schaalbaar is. Via de ervaring met Google docs zijn we al na 8 weken een eigen IT oplossing gaan ontwikkelen.”

Arjan was de enige die de link legde tussen IT en (commerciële) communicatie. “Wij zijn bekend geworden, omdat social media, de online pers en dergelijke ons ontdekt hebben en online gepromoot. Dat is geen push van ons geweest maar echt een pull vanuit de markt. In de sector waar wij opereren zie je de grote merken heel actief online zoeken naar trends. IT, digitaal, is voor ons de manier om het eerste contact te leggen.“

Iedereen heeft dus wel een idee over IT en zelfs cloud wordt herkend. Onze volgende vraag was dan ook:

IT is dat iets moet je dat zelf blijft doen?
Bij Watt Now waren ze daar al over aan het nadenken. Newspaperwood bleek daar het verst in te zijn: “Het maakt me niet zoveel uit of het intern of extern is als men maar écht betrokken is bij de organisatie. Ik noem dat de koppeling tussen online en offline. Je kunt wel iets uitbesteden. Maar als het digitaal niet klopt moet er iemand analoog naar toe en die persoon moet wel iets weten van mijn business. Ja dat is voor mij een voorwaarde.”

Rechtstreex: “Uitbesteden is nu niet aan de orde. Onze programmeur is vanaf dag 1 bij ons betrokken, die kent ons, de processen en de producten. Onze software is even uniek als ons bedrijf omdat wij een lokale focus hebben. Daar is geen standaard software voor.”

Zelfs van dit handjevol reacties van vier totaal uiteenlopende start-ups kun je als provider annex IT specialist wat leren. De belangrijkste conclusie is dat men redelijk scherp op het netvlies heeft dat IT onmisbaar is. Die afhankelijkheid zag je terugkomen bij de opmerkingen over outsourcing. Beschikbaarheid van de dienst heeft dus een top prioriteit. Daarnaast heeft iedereen wel een beeld bij schaalbaarheid. Aanbieders die zich op dit soort partijen (willen) richten doen er dus goed aan de communicatie rond deze twee punten nog een kritisch te bekijken.

We hebben de vraag over start-ups trouwens ook omgedraaid. We hebben een aantal hosting- en cloudpartijen schriftelijk gevraagd om input. Fundaments en Oxilion hebben hun ervaringen met start-ups met ons gedeeld . Het artikel daarover verschijnt donderdag op ISPtoday.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.