Storingen – appels met peren vergelijken

Op The Reg van dinsdag staat een artikel over de Britse IT outsourcer Capita. Dat is op het eiland de grootste aanbieder van dat soort diensten, elders ter wereld schijnen ze ook actief te zijn. Als je met je bedrijf The Reg haalt is dat niet per se iets om trots op te zijn. Capita is daar een voorbeeld van.

De Britse website heeft namelijk een bizar feitje boven tafel gehaald: in minder dan een half jaar tijd zijn er in de Britse datacenters van Capita 60 verschillende outages geweest. Dat is een redelijk vage term, maar de opmerking dat 44 stuks een P1 markering dragen geeft aan dat twee derde daarvan redelijk serieus was.

Met de achtergronden en verklaringen wordt uiteraard de rest van het artikel gevuld. Ook de schijnbaar onvermijdelijke domme verklaring van de opgetrommelde woordvoerder dat “60 outages niet bijzonder veel is” ontbreekt niet. Je kunt er over lachen of het hoofd van ongeloof schudden. Omdat het bedrijf beursgenoteerd is valt er vast nog wel te achterhalen wat de impact van deze verstoringen op de omzet en winstgevendheid is, of gaat worden.

Een vraag die je via een kwartaalbericht echter niet beantwoord zal zien is de simpele “wat is eigenlijk een storing?” Op die vraag is geen standaard antwoord mogelijk. Voor iemand die “slechts” shared hosting levert is de IT-keten namelijk veel korter en overzichtelijker dan voor een MSP die cloud koppelingen en applicatiebeheer levert. De kans dat de 60 outages van Capita zullen lijken op een shared hosting issue is gering. Het type klanten en vooral de omvang van die klanten is dusdanig dat zelfs het portfolio van een doorsnee Nederlandse MSP waarschijnlijk te licht is. Dat afgelopen voorjaar (dus buiten de rapportage periode waar The Reg over schrijft) dankzij outages meerdere gemeentes en publieke diensten totaal onbereikbaar waren illustreert wat dat betreft de omvang van de klanten en het type dienstverlening. Het zegt ook heel nadrukkelijk iets over single points of failure.

Dus als je je al geroepen voelt om de score van Capita met die van je eigen bedrijf te vergelijken: het type dienstverlening is daarvoor gewoon te verschillend. De kans dat je appels met peren vergelijkt is waarschijnlijk heel erg groot.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.