Strato verkocht aan United Internet – voor wie is dat vervelend?

Elke fusie, overname en zelfs joint-venture kent winnaars en verliezers. Toen amper een week geleden bekend werd gemaakt dat GoDaddy voor een 1,6 miljard HGE overnam was het voor de markt een uitgemaakte zaak: dat gaat banen kosten en een deel van de klanten zal een veilig heenkomen gaan zoeken.

De cijfers over churn bij overnames lopen per sector flink uiteen en worden weinig gepubliceerd. 5% tot 10% voor“gewone” consumenten en SoHo telecom en internetdiensten is echter een bandbreedte die vaker is genoemd. Personeel en klanten die weg willen, dat zou je de verliezers kunnen noemen. De winnaars dat zijn GoDaddy die het marktaandeel ziet groeien en de banken en financiers die de deal hebben voorbereid. Verder is er niet zo snel een plus of min te vinden.

Dan de verkoop van Strato aan United Internet die woensdag nabeurs bekend werd gemaakt. Wie daar de winnaars zijn is glashelder: Deutsche Telekom raakt eindelijk de dochter kwijt die gewoon niet goed paste in het paarse concern en krijgt daar nog 600 miljoen voor. United Internet (beter gezegd het concern onderdeel waarin de hosting is ondergebracht) krijgt er een enorme hoop klanten bij en een sterkere presence in een aantal landen buiten Duitsland. Als extra bonus weet het en passant de deur voor reguliere hostingdiensten naar de Duitse markt voor tal van buitenlandse partijen dicht te gooien.

De verliezers van Strato deal zijn om te beginnen die laatste groep: alle Amerikaanse, Franse, Nederlandse hosters die dachten daar in Duitsland met standaard oplossingen een prettig marktaandeel te behalen. Het marketing budget van de combi Strato-UI is gewoon iets dat niet te overtroeven valt. Daar zit overigens ook een andere groep verliezers aan gekoppeld. Als er een sector is die hier pijn van gaat voelen dan zijn het wel de event- en beursorganisatoren (denk aan events vergelijkbaar met de Webwinkelvakdagen). De twee grote concurrenten gaan natuurlijk vroeg of laat niet meer met twee eigen stands op beurzen staan. De besparingen die dat oplevert zijn snel te realiseren. Menig event gaat daar ook echt de pijn van voelen, die vierkante meters vul je niet snel op en al helemaal niet in een markt waar consolidatie aan de gang is.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen