Telco’s en hosting – altijd op enige afstand van elkaar

Tijdens een recent bezoek aan Comstor, de grootste Cisco distributeur van Nederland, kwam de kort de beginfase van hosting ter sprake. Het aantal verschillen tussen de periode 1995-2000 en nu is heel groot. Wie wil begrijpen hoe de huidige markt tot stand is gekomen moet ook kijken naar de rol van telecombedrijven.

Telecombedrijven zoals KPN, BT en ook Verizon zijn geen trendsetters geweest als het gaat om hosting. Sterker nog, zelfs inbel internetverkeer werd ook lange tijd met de nodige scepsis bekeken. Het was een gebruik van het kopernetwerk dat geld opleverde maar totaal niet paste in de businessmodellen die op dat moment al tientallen jaren praktisch ongewijzigd bestonden. Hosting werd helemaal niet begrepen.

Dat het kwartje (dat was er toen nog) eindelijk wel viel had alles te maken met de inkomstenkant en de wildste ideeën over content. Iedere telco volgde trouw de waanbeelden van Garnter, Forrester en dergelijke. Dat soort partijen zagen namelijk een toekomst voor walled gardens. Content – voornamelijk op basis van websites van derden – binnen het eigen platform zouden een ongekende omzet en concurrentiestrijd opleveren. Vanaf dat moment werden in de directiekamers van telco’s ook de eerste vragen gesteld over hosting. Die leidde tot de overname van hosters (Vuurwerk door Versatel is daar een voorbeeld van). Echt succesvol was dat niet. De timing bleek erg ongelukkig. De internetzeepbel die rond 2000 implodeerde zette een streep onder de strategie van bijna elke telco een actief hosting (acquisitie) beleid te voeren.

Van het leeglopen van de internetzeepbel hebben hosters met focus op met MKB – bijna elke aanbieder in Nederland dus – waanzinnig kunnen profiteren. Het wegvallen van de telco’s en vergelijkbare kolossen zorgde voor een aanbodzijde die zich in veel landen heel divers en breed heeft kunnen ontwikkelen.

Toen de grootste pijn bij de telco’s geleden was en de verliezen waren afgeschreven was dat het moment waarop dat soort partijen opnieuw naar hosting hadden kunnen kijken. Dat gebeurde niet omdat mobiele communicatie op het punt van doorbreken stond. Mobiel stond dichter op de bekende “draaischijf toestel DNA” van de telco’s. De extreem duurbetaalde UMTS licenties zorgden er ook voor dat daar alle belangstelling naar uit moest gaan. Het hele vraagstuk van content, walled-gardens, eigen hosting proposities, stond vanaf dat moment weer laag op de agenda.

Op een paar bizarre uitzonderingen na is dat soort thema’s ook nooit meer hoger op de agenda gekomen. De meeste telco’s hebben inmiddels door dat ze meer verstand hebben van verzekeringen, toegang bieden. De paar keer dat je aan deze of gene zijde van de grens hoort dat er wel een hoster is overgenomen of ingelijfd wordt er de nodige moeite gedaan die op de nodige afstand van de core-business te houden. Dat voorkomt onder andere dat de vraag gesteld opkomt of er sprake is van een logisch en gelukkig huwelijk.