Telefoon abonnement kiezen is echt iets anders

Internet heeft er voor gezorgd dat we tegenwoordig op een andere manier besluiten nemen over aankopen. Online rondkijken, selecteren en on/offline kopen is wat de consument dagelijks doet. Zakelijke afnemers hebben die keuze ook steeds meer. Toch blijven er diensten waar de zakelijke gebruiker die mogelijkheid veel minder heeft.

Eerste selectie

Het online rondkijken als eerste stap in een aankoopproces is voor een hele grote groep Nederlanders de normaalste zaak. Het aantal bronnen die ze daarvoor hanteren is beperkt. De grote zoekmachine is even onmisbaar als de website van de favoriete leverancier. Verder zijn er nog vergelijkingssites die handig zijn het maken van een eerste selectie. Nog voor dat we in Nederland te maken kregen met sites voor reizen en vakantiebestemmingen was er bellen.com.

Impact en optreden

Het verhaal achter bellen.com is de lezer van ISP Today vast bekend, de impact ervan op de Nederlandse markt (zowel afnemers als aanbieders van telecomdiensten) mag niet onderschat worden. In de voetsporen van bellen.com zijn tientallen andere ondernemers gestapt. Het openbreken van de energiemarkt en de verzekeringsmarkt waren goede redenen daar met vergelijkingssites voor te komen. Dat daarbij de achterliggende businesscases niet altijd helder en eerlijk waren is waarschijnlijk ook wel bekend.

In een aantal gevallen is opgetreden tegen sites die 100% uit de koker van het reclamebureau van een stroomboer over telefoontikkenaanbieder kwamen. De ergste uitwassen zijn daarmee uit de markt gehaald. Anno 2019 weet de consument dat vergelijkingssites er zijn, dat ze niet altijd even betrouwbaar zijn, maar dat het gewoon handig is ze bij een selectie mee te nemen als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuw sim-only aanbod en dat van de vele honderden kunt terugbrengen naar een dozijn. Dat is overzichtelijk, daar kun je je verder in verdiepen.

B2B

Het voorbeeld van mobiele communicatie is niet toevallig gekozen. Het is namelijk een voorbeeld van een dienst die zowel door ondernemers als particulieren wordt afgenomen. De vergelijkingssites spelen daar inmiddels ook allemaal op in (dat was in het begin niet zo!).

Te breed portfolio

Er is echter een type dienst dat marginaal wordt ondersteund door het verschijnsel vergelijkingssites en dat is – je raadt het al – alles wat je bij een “hostingprovider” kunt afnemen. Natuurlijk zijn er ondernemers die claimen vergelijkingssites te exploiteren voor de zakelijke gebruiker van internetdiensten. Punt is dat het aantal aanbieders en portfolio zo breed, omvangrijk en flexibel is dat het onmogelijk lijkt te zijn tot een 100% dekking te komen. Het is een ongoing strijd, want met name op reseller niveau is en blijft de markt zeer veranderlijk. Zakelijke diensten (anders dan toegang) kunnen ook zonder opname in een verplicht register worden aangeboden. Wat dat betreft is het verschil met de telco sector met een handvol netwerk aanbieders en een bekend aantal MVNOs wel heel erg groot.

Dit zorgt er voor dat het kiezen van zakelijke internetdiensten totaal onvergelijkbaar is met het bestellen van een simkaart. De rol van maatwerk, wat voor het bijhouden van een vergelijkingssite nog eens extra complicerend is, is dan niet eens genoemd. De sector zelf lijkt van de hele situatie geen last te hebben. Maar het is de vraag of dat altijd zo zal blijven.

About the author

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.