Terugbetaling binnen 14 dagen na herroeping

De nieuwe consumentenwet is definitief. Vanaf 13 juni zal iedere webwinkel het nodige aangepast moeten hebben. Het herroepingsrecht en de regelgeving daaromtrent is eigenlijk de grootste verandering. Zo worden de termijnen anders, maar ook de procedures worden aan nieuwe regels onderworpen en zijn er nieuwe uitzonderingen.

De consument krijgt 14 dagen de tijd om te herroepen. Hij heeft dus na aflevering 14 dagen de tijd om de webwinkel in te lichten dat hij van de koop af ziet. Hij kan dit doen door het “modelformulier te gebruiken”, dat iedere webshop moet! Aanbieden, of op een andere manier kenbaar maken, bijvoorbeeld door een mail te sturen of online een contact of retourformulier in te vullen. Indien een consument besluit zonder melding een product te retourneren, moet in de doos wel een verklaring van die consument zitten waaruit blikt dat het om een herroeping gaat.

Stel de consument stuurt alles netjes terug, wanneer moet u als webwinkelier dan het geld terug betalen? De terug betaal termijn wordt 14 dagen na ontbinding, daar waar dit 30 dagen als maximum was. Let er op dat het overigens alle betaalde bedragen moeten zijn, dus ook de oorspronkelijke verzend -en betaalkosten. Alleen het retourneren is voor kosten van de consumenten, mits dit duidelijk is vermeld.

14 dagen is vrij snel, zeker als bijvoorbeeld creditcardmaatschappijen een lange verwerkingstijd hebben. Dat is echter niet het enige probleem. De termijn start na herroeping en niet nadat u als shop de spullen heeft ontvangen. De termijn is zelfs gelijk met de termijn waarbinnen de consument de spullen terug moet sturen.

“Moet ik dan al terug betalen, terwijl ik de producten nog niet heb terug gekregen?”, zult u zich afvragen. Het antwoord daarop is tweeledig. In beginsel hoeft u dat niet te doen en mag u wachten totdat u de producten terug heeft ontvangen. Dat is ook wel zo makkelijk, als er bijvoorbeeld waardevermindering optreedt, dan kan dat nog verrekend worden. Ontvangt u pas na 13 dagen het product, zult u wel direct, binnen een dag, moeten terug betalen.

De lastige uitzondering is echter dat, indien de klant aantoont het product geretourneerd te hebben, er ook al terug betaald moet worden. Dus ook als het nog niet ontvangen is. Een vrij vergaande regel, als u het mij vraagt. Het is overigens lastig aan te geven wanneer een consument heeft aangetoond het product te hebben geretourneerd. Een enkel Track and Trace nummertje is niet echt voldoende. Het kan immers ook om een ander pakket gaan en wie zegt dat er wel een product en geen baksteen in het pakket zit? Hoe een consument dus aan moet gaan tonen, dat is vrij lastig, maar dat geeft de webwinkelier wel weer goede moed, omdat hij dan kan wachten totdat het product ook daadwerkelijk terug is.


Maarten Braun is juridisch adviseur bij ICTRecht. Hij is gespecialiseerd in e-commerce, privacy en virtuele werelden.

Dit artikel verscheen 3 april 2014 op Webwinkelrecht.nl en is met toestemming van de auteur op ISP Today gepubliceerd.