Waar komen al die IT leveranciers toch vandaan?

Atlantist-screenshot201505Wie congressen en events, zoals VMworld, bezoekt zal het vaker zijn opgevallen: stands van bedrijven waar nog nooit eerder van is gehoord op de eigen thuismarkt. Op een zelfde manier overkomt dat ook redacties en lezers, een bedrijf lijkt uit het niets te verschijnen en blijkt zelfs een volledig doorontwikkeld en inzetbaar product te leveren.

In sommige segmenten komt dit verschijnsel minder voor, bij zaken als virtualisering en storage lijkt dit wel eens schering en inslag te zijn. Waar komen deze bedrijven vandaan en waarom hebben we er in Nederland niet eerder van gehoord? Met die onvermijdelijke vragen is recent ook het bedrijf Atlantis Computing geconfronteerd. Begin deze maand kreeg tijdens een presentatie in London de pers uitleg over de SDS oplossingen die nu ook op de Europese markt leverbaar zijn. Zoals het een nieuwkomer op de markt beaamt werd duidelijk gemaakt dat hier sprake was van een bijzondere innovatieve vondst: een PNP toepassing die volledig op flash gebaseerde prestaties biedt tegen minder dan de helft (tot 80%?) van de gebruikelijke kosten. Dat moet bestaande gebruikers, die altijd letten op minimale latency, hoge IOPS en minder verkeer binnen het opslagnetwerk evenzo aanspreken als marktsegmenten die tot op heden SDS als een te complexe en vooral te dure oplossing beschouwden.

Maar hoe betrouwbaar is die techniek en wat is de track record van het hier bijna geheel onbekende Atlantis? Het bedrijf blijkt sinds 2006 te bestaan en zich tot 2009 volledig te hebben gericht op VDI-oplossingen. Een echt software bedrijf, met echte klanten en jaren research. Dat levert dan nu een oplossing die met de bekende x86-serverhardware platforms en hypervisors werkt en open is. Het antwoord op de vraag, waarom is er nog niet eerder van jullie gehoord heeft hier alles mee te maken. Er is gewoon lang geïnvesteerd in de ontwikkeling en de eigen Amerikaanse thuismarkt was daarbij onmisbaar en onverzadigbaar. Nu op de eigen markt de zaak naar wens loopt durft men de stap richting Europa te maken, hier partnerkanalen te starten en dergelijke.

In een tijd dat alom de indruk wordt gewekt dat elke start-up binnen zo snel mogelijk internationaal moet gaan is dit het signaal dat er ook nog steeds bedrijven zijn die nadrukkelijk een ander pad uitstippelen. Gelet op de stormachtige ontwikkelingen rond storage kan het niet anders dan dat er nog meer bedrijven de Nederlandse en Europese markten zullen betreden. Meer aanbod dus, notabene van partijen die helemaal geen echte nieuwkomers zijn, dat is altijd een prettige ontwikkeling.