Waar zit de kennis?

Vorige week werd in de Cellnex radiotoren te Lopik door ChannelConnect een summit gehouden voor MSPs. Dat zijn bedrijven die overeenkomsten hebben met de lezersgroep van ISP Today. Hosters en providers kunnen immers ook managed services leveren zodat de klant naar de techniek geen omkijken meer heeft en maandelijks betaalt voor de afgenomen diensten.

Wat houdt de business bezig?

De vragen wat precies een MSP is en waar sprake is van een overlap met de hostingsector zijn interessant. Op de eerste vraag kon iedere deelnemer een antwoord geven, dat net weer afweek van dat van de rest. De tweede vraag is niet gesteld, omdat de antwoorden daarop te veel tijd in beslag zouden nemen.

In de tijd die beschikbaar was zou het namelijk vooral moeten gaan om de huidige en toekomstige business van een MSP. Wat doe je nu en wat ga je over X tijd doen. De discussie leverde interessante reacties op die iedere hoster direct zal herkennen. De macht van de grote cloudspelers, consolidatie in de markt op het eigen niveau maar ook bij de leveranciers werden door de deelnemers genoemd als ontwikkelingen die ze goed in de gaten moeten houden.

Kennis

Dat in de gaten houden kwam ook op een ander punt terug en dat was het thema kennis. Hoe komt een MSP aan zijn kennis over diensten, producten en wat er bij zijn klanten leeft. De antwoorden op die vraag verbaasden. Het doorbladeren van glossy folders werd duidelijk niet gezien als een manier om kennis op te bouwen. De meeste MSPs gaven aan dat het personeel als deel van de werktijd en ook daarbuiten zelf op zoek gaat naar nieuwigheden. Opvallend daarbij was dat een meerderheid aangaf zelf contact met fabrikanten op te zoeken omdat ze dan sneller en vooral beter antwoord krijgen dan dat ze van een Nederlandse importeur of distributeur krijgen. De MSPs gaven ook aan dat de eindklanten steeds beter onderlegd zijn, waardoor de kennisoverdracht tussen die twee nu heel anders is dan x jaar geleden.

Eye opener

Voor zowel ChannelConnect als ISP Today (twee verschillende redacties!) was dat best een eye opener. Een vergelijkbare signaal heeft ISP Today nog niet eerder gehoord uit de hosting- en datacentersector. Daar lijkt de informatie vooral nog gepushed te worden door de fabrikanten. Wat de klanten bezighoudt en hoe men daar het beste op kan reageren lijkt evenmin iets te zijn waar individuele ondernemers veel tijd voor vrijmaken.

Het kan natuurlijk zijn dat we ons daarin vergissen. Om die reden zal op de komende hostingsummit, waarvoor de eerste uitnodigingen binnenkort worden verzonden, ook de vraag naar kennis gesteld gaan worden. Hoe komen hosters aan hun kennis en waar zit die kennis?

About the author

Avatar

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.