Waaraan merk je dat cloud moeilijk te bevatten is?

We brengen nog maar eens een onderzoekje onder de aandacht. Eentje die dieper ingaat op een aspect van cloud, namelijk de complexiteit. Het is om precies te zijn een voorlopig resultaat van onderzoek dat nog niet is gepubliceerd en het komt uit de koker van Kentik.

Kentik is een bedrijf dat zich zelf beschrijft als een “network traffic intelligence company”. Het is opgericht door mensen die voorheen bij Akamai, Cloudflare en contentbedrijven werkzaam waren. Op zich is dat al een aardige constatering: schijnbaar waren ze er van overtuigd het realtime monitoren van verkeer om zo te kunnen tweaken en finetunen, zelf nog beter te kunnen dan de (ex-) werkgevers.

Dat je vanuit de expertise netwerk verkeer ook gaat kijken wat dat verkeer veroorzaakt is logisch en dat je dan tijdens Cisco Live 2017 200 bezoekers daarover interviewt is dat ook. Daarmee. komen we tot de belangrijkste conclusie: cloud is complex.

Drie woorden, meer is niet nodig. Volgens Kentik vond 36% van de ondervraagden op het eerder genoemde event dat cloud nog steeds de grootste veroorzaker is van netwerk complexiteit. Het wordt vaker genoemd dan IoT of SDN. Het zal dan ook niet verbazen dat slechts 1 op 5 vond dat het eigen bedrijf goed zicht heeft op cloud performance en veiligheid en 1 op 4 daar negatief over oordeelde. Natuurlijk komt daar direct de WC Eend om de hoek kijken. Kentik  levert immers inzichten et cetera.

Twee vragen over complexiteit

Toch is het een punt waar wel beter naar gekeken mag worden en dat heeft dan met twee zaken te maken. De eerste is eigenlijk de vraag waarom de complexiteit van cloud zo vaak is genoemd. Waarom steekt dat zo schril af tegen alle beweringen van vendoren en zelfs ook providers dat werken met de cloud zo eenvoudig is? Het tweede punt zit min of meer in dat eerste verstopt. Als cloud wordt gezien als complex is het feitelijk een horde die implementatie en uitrol van IoT, SDN, NFV en nog veel meer in de weg staat. Als we daar wegkijken lopen we het risico te bouwen op iets waarvan we het fundament niet kennen. Het gevoel op drijfzand te bouwen wil je je zelf en je klanten niet aandoen. Dus let eens op of je klant voldoende begrijpt wat voor cloud diensten hij afneemt.

Extra uitleg en aandacht kan daar nooit kwaad en voorkomt mogelijk later erger. Vraag is alleen hoe en of je merkt dat gebruik of mogelijkheden te complex zijn.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.