Wat is volgens Broad Horizon anno 2015 echt belangrijk?

broadhorizon630415Een bedrijfsopening dat is vaak de combinatie van BBQ, doorknippen van een lintje, glas heffen en klaar. De opening van het pand van Broad Horizon was in dat opzicht wel iets anders. Het grootste verschil was wellicht de bijdrage van Ger Baron, de CTO van de gemeente Amsterdam. In zijn praatje maakte hij scherpe opmerkingen en stelde de paar honderd aanwezigen dito vragen. Je hoeft niet eens in Amsterdam te werken om de pijnpunten die hij noemde te begrijpen. Voorbeelden: de werkgelegenheid in het MKB neemt toe, maar de leegstand neemt amper af. Wie heeft hier allemaal mee te maken? Moet de overheid de z.g. topsectoren, vaak bedrijven met de roots in de oude economie, wel blijven stimuleren? Alle vragen van Baron kan je samenvoegen tot de dubbele wat-vraag: wat is echt belangrijk en wat betekent dat voor de diensten die je aanbiedt?

Met die combi-vraag in het achterhoofd is afzonderlijk met de directieleden van Broad Horizon gesproken. Erik van Laar was het meest direct, omdat hij kwam met een tegenvraag: “Is een vereniging met 10 leden belangrijker dan een vereniging met 1000 leden. Wat nou als die 10 leden de gehele markt vertegenwoordigen en die 1000 maar een fractie? Of is een verenigingsbureau met 5 medewerkers minder interessant dan iets met tientallen personeelsleden op de loonlijst?” Het zijn vragen die volgens Van Laar vaker worden gesteld, nadrukkelijk ook aan klanten en aan partners. Hij noemde het passen bij de cultuur van de drie bedrijven die de Broad Horizon vormen. Waarom ze die vragen stellen? Ook dat leverde weer een tegenvraag op: “wat is er mooier dan “to challenge the status quo” (een quote van Steve Jobs trouwens).

In gesprek met Martin Bergonje van Multrix ging het ook snel om vragen. Hij stelde dat het allang niet meer gaat om sec verkopen. “Het gaat erom dat je weet waar de klant staat en waar hij naar toe wil. IT wordt steeds normaler, maar dat betekent niet dat de gemiddelde klant zit te wachten op een betoog vol jargon. De klant wil een systeem dat werkt en hem helpt in de digitale transitie.” Helpen kan alleen als je de klantsituatie kent, daarom veel vragen. Op de vraag of Multrix door die aanpak altijd aan alle eisen kan én wil voldoen kwam een opvallend antwoord: “Nee, het is wel eens gebeurd dat klanten afhaakten vanwege onze eerlijke reactie.”

Ook uit de gesprekken met de andere directieleden bleek dat de klant begrijpen en de fase waarin zijn bedrijf zich nu en straks bevindt gewoon een must is. Slechts zo kunnen de juiste diensten worden aangeboden. Daarbij was zelfs te horen dat het personeelsbestand een afspiegeling moet zijn van de klanten. Zo simpel als het klinkt, het betekent nogal wat voor je bedrijf. Maar als je zo dicht op de klant zit wordt samenwerken wel een stuk eenvoudiger. En dat is bij Broad Horizon ver doorgevoerd: klanten kunnen er ook gewoon werken.

Dat laatste moet voor iemand, die denkt dat een bedrijf en de leveranciers elk een eigen kantoor hebben, wel heel erg wennen zijn. Maar het is wel wat er gebeurd, grenzen vervagen steeds meer. De eenpitter die bij jou incidenteel een flexplek inneemt kan de grootste aanjager van innovaties voor je bedrijf zijn, de meeste omzet vertegenwoordigen of nieuwe klanten aanbrengen. Broad Horizon heeft dat duidelijk door en als je dat ziet begrijp je ook waarom ze langs de A2 zitten.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.