Wij vragen aandacht voor ISDN

In het recent bij Sellair verschenen Telecom & Voip dossier staat een prikkelende analyse van collega Floris Hulshoff Pol. Hij wijst erop dat 1-9-2019 het einde betekent voor ISDN1/2. KPN trekt aan haar kant dan de stekker uit de dienst. Floris stelt de vraag of dat wel is doorgedrongen bij de resellers.

Telecom & VOIP worden tegenwoordig in de hostingsector als iets compleet anders gezien, iets dat op de nodige afstand staat van het reguliere portfolio. Dat is een groot contrast met vroeger. Bijna alle providers die meer dan 15 jaar geleden zijn gestart hebben iets met telecom gedaan. Daar hadden ze ook goede redenen voor, want zonder connectiviteit was het lastiger hosting of andere provider diensten te verkopen. De meesten hebben onder het mom van specialisatie alles dat riekt naar telecom laten schieten. Zij zullen zich dus ook niet aangesproken voelen door de vraag van Floris.

Toch zou het niet gek zijn als ze zich wel in de vraag verdiepen, ook als ze nooit reseller zijn geweest. Als op dit moment ISDN1/2 het namelijk niet doet (toegegeven dat komt weinig voor) dan merk je dat niet omdat op social media mensen gaan klagen dat ze niet kunnen bellen of mailen. Als ISDN eruit ligt dan dondert het betalingsverkeer in elkaar en gaan op tal van plaatsen de alarmen af omdat controle systemen het niet meer doen. Betalingsverkeer zal wat minder de business van een hoster raken denk je, maar als je klanten voor pin terminals nog steeds op ISDN vertrouwen heb je er indirect al mee te maken. De ISDN1/2 lijntjes die gebruikt worden voor systeembewaking zitten wat dat betreft iets dichter op de business van een provider.

Waar Floris zijn analyse schrijft met de reseller als lezer en hem daarmee in beweging wil krijgen iets te gaan doen omdat zijn eigen business in gevaar is kiest ISP Today voor een andere benadering. We gaan ervan uit dat de meeste hosters zelf geen ISDN1/2 meer op de zaak hebben, ook niet als quasi vergeten back-up voorziening in het pand of bij het datacenter. Zij die dat wel hebben gaan nu nog eens nadenken hoe ze op een nette manier van die legacy afkomen.

Dat alle hosters in de blogs of nieuwsbrieven de klanten informeren over het wegvallen van deze digitale dienst lijkt ons de makkelijkste en meest effectieve methode het onderwerp daar nogmaals onder de aandacht te brengen. Beter nu informeren dan over een jaar opeens met de meest bizarre storingsmeldingen geconfronteerd worden(*).

(*) Wie al wat langer meedraait weet wellicht nog dat met het uitfaseren van inbelverbindingen er ook de nodige ongedocumenteerde en vergeten toepassingen bleken te bestaan die de nodige helpdesk stress veroorzaakten.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen