‘Wij zijn het winkelcentrum’

De in 1998 in Nederland opgerichte leverancier van cloud- en carrierneutrale datacentercolocatiediensten Interxion heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de toonaangevende spelers in de Europese markt. Vanuit 38 datacenters in elf Europese landen bedient Interxion een breed scala aan klanten, die profiteren van de uniform ontworpen energie-efficiënte datacenters die zorgen voor uitgebreide zekerheden en gegarandeerde beschikbaarheid voor hun bedrijfskritische applicaties.

Door Pim Hilferink

“Ruim vijfhonderd connectiviteitsproviders en twintig internet-exchanges bieden hun netwerkverbindingen aan in onze datacenters”, vertelt Michael van den Assem , algemeen directeur van Interxion. “Hier op Schiphol-Rijk is niet alleen ons hoofdkantoor, maar zijn ook vier van onze datacenters gevestigd. In de regio Amsterdam hebben we nog drie datacenters.”

En dan te bedenken dat bij de start van het bedrijf in 1998 er absoluut nog geen datacenter-idee was. De oprichter, Bart van den Dries, begon Interxion als telecomswitchplatform waar carriers hun over- of ondercapaciteit in belminuten met elkaar konden uitwisselen. Dat bleek uiterst succesvol en omdat zich steeds meer carriers op het platform aansloten, kwam er min of meer vanzelf ook vraag naar een plek voor switches, en dat vormde de start voor het eerste datacenter van Interxion. De vraag naar colocatie groeide zo snel dat de focus daarnaartoe werd verlegd. Van den Assem: “Er was sprake van een echte hype, en er was investeringskapitaal beschikbaar zodat we konden inspelen op de vraag naar datacentercapaciteit vanuit elf Europese landen. Zo groeiden we snel uit tot een bedrijf met meer dan vijfhonderd medewerkers verspreid over veertien steden.”

Heroriëntatie

‘’Maar in 2002/2003 was de hype voorbij, de markt stortte in en diverse klanten vielen om”, vervolgt Van den Assem. “We moesten fors saneren om op onze kosten te besparen en ons personeelsbestand kromp tot een kleine 170 medewerkers. In die zware tijd hebben we ons bezonnen op de toekomst en ervoor gekozen om ons te focussen op het ontwerpen, bouwen en managen van hoogwaardige datacenters, met een stuk eigen engineering en hoogwaardige service. Daarbij zijn we uitgegaan van een realistisch groeiplan, waarbij we kansen zagen in de corporate markt. Het lukte ons om klinkende namen als Boeing en General Electric aan ons te binden. Vanaf 2004 zie je dan ook dat we met onze kwaliteit van dienstverlening steeds meer solide klanten weten aan te trekken die actief zijn op het gebied van finance, high-frequency trading, media(streaming) en de cloud. Wij ontzorgen onze klanten volledig op datacentergebied, en doordat we carrierneutraal opereren en over een carriercommunity van ruim vijfhonderd partijen beschikken, kunnen klanten altijd de best passende aanbieder selecteren. Binnen diverse sectoren hebben we bovendien ‘communities of interest’, en fungeren onze datacenters als marktplaats voor leveranciers en afnemers waarbij klanten die in dezelfde sector werkzaam zijn via een cross-connect service onderlinge verbindingen kunnen leggen in het datacenter. Dat zorgt in combinatie met onze hoogwaardige dienstverlening voor een enorme klantenbinding.”

Servicesportfolio

“Onze core business is en blijft het ontwerpen en bouwen van datacenters en het leveren van stroom, koeling en security voor colocatiedoeleinden”, zegt Van den Assem. “Daarnaast bieden we buitenlandse, met name Amerikaanse partijen zonder staff in Europa, ‘handjes’ om aanpassingen en software-updates op hun systemen uit te voeren. Verder zijn we intermediair tussen partijen en zorgen we voor de connectivity, de bekabeling tussen de racks en de carriers en de gemanagede verbindingen. Sinds kort bieden we met ons Cloud Connect-concept onze klanten, enterprises, serviceproviders, system integrators en carriers, de mogelijkheid om directe verbindingen te realiseren met meerdere cloudplatforms in onze datacenters. Dit zijn ‘next generation’-verbindingen met een hogere graad van beveiliging en betere prestaties voor het uitvoeren van bedrijfskritische workloads en realtime dataverwerking in de cloud. Nieuw is ook de mogelijkheid waarbij klanten vanuit onze datacenters private verbindingen tot stand kunnen brengen tussen hun eigen IT-infrastructuur op locatie en de public clouds van Amazon (AWS) en Microsoft Azure. Dat verloopt via diverse partners die een point of presence hebben in onze datacenters.”

Strategie werpt vruchten af

Michael van den Assem, Interxion.

Michael van den Assem, Interxion.

‘’Onze keuze om ons te focussen op hoogwaardige datacenterfaciliteiten en groei binnen Europa blijkt de juiste te zijn”, vervolgt Van den Assem. “We opereren met meer dan vierhonderd mensen vanuit inmiddels 38 datacenters in Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Onze totale datacentercapaciteit beslaat inmiddels 64.300 vierkante meter. In ons laatst gerapporteerde (derde) kwartaal zagen we onze omzet met elf procent toenemen tot 86,4 miljoen euro, terwijl de brutowinst met elf procent steeg ten opzichte van het derde kwartaal 2013 en de nettowinst maar liefst 9 miljoen euro bedroeg. Waarom we niet ook buiten Europa uitbreiden? In de eerste plaats omdat onze long term commitment aan de West-Europese landen succesvol blijkt en er nog voldoende groeiruimte is. Het bouwen van een datacenter is zeer kapitaalintensief en uitbreiding in ‘bekende landen’ levert de meeste ROI op in vergelijking met het onzekere avontuur dat je aangaat als je naar landen buiten Europa uitbreidt. We groeien liever dichtbij huis en investeren liever in voorraadoptimalisatie, waarbij we nieuwe datacenters in fasen in gebruik nemen en uitbreiden. Zo zijn we nu bezig met de bouw van AMS7 op Schiphol-Rijk, waarvan de eerste drie fasen nu in gebruik zijn. Met de bouw is een bedrag van 115 miljoen euro gemoeid, om maar even te illustreren hoe kapitaalintensief onze industrie is.”

‘Digital Gateway to Europe’

De groei van Nederlandse datacenters komt mede doordat een groot aantal trans-Atlantische onderzeese kabels hier aan land komen, waardoor we een ideale hub zijn voor verdere transport naar Zuid- en Oost-Europa. “En de Nederlandse overheid is zeer actief als het gaat om Nederland neer te zetten als de ‘Digital Gateway to Europe’”, zegt Van den Assem enthousiast. “Als je naar de ontwikkelingen in de nabije toekomst kijkt, waarbij het dataverkeer wereldwijd alleen maar blijft toenemen, vertaalt zich dat straks naar een doorontwikkeling van de platforms van Amazon, Google, Microsoft, Apple en Facebook wat zal leiden tot de bouw van nog meer hyperscale datacenters door deze partijen. Dat speelt ook Interxion in de kaart. Je kan die hyperscale datacenters zien als centrale magazijnen, maar dan is er nog steeds contact met hun eindgebruikers nodig. Daarvoor gebruiken ze onze datacentra weer. Wij zijn het winkelcentrum, waarbij de vele carriers de consumenten verbinden met deze aanbieders.”

Toekomst

Het outsourcen van bedrijfskritische applicaties en data naar de cloud staat bij grote ondernemingen nog in de kinderschoenen. “Daarbij spelen emotie, het opzien tegen een zware migratie, kosten en de diversiteit aan applicaties een remmende rol”, meent Van den Assem. “Een overstap vereist in de eerste plaats vertrouwen, en een solide partner die waarmaakt wat er wordt beloofd. Zo’n partner zijn wij, en we staan dan ook klaar op het moment dat ondernemingen tegen de limieten van hun eigen datacenter aanlopen. Die komen snel dichterbij door de toenemende eis van 24/7 beschikbaarheid, die een zware wissel trekt op de beschikbare interne capaciteit. Geleidelijk komt ook een jongere generatie aan boord die toch op een heel andere manier tegen technologie en privacy aankijkt en voor wie de overstap naar de cloud eerder logisch dan bedreigend is. Voor ons betekent het dat we ons moeten blijven focussen op kwaliteit en veiligheid, en onze voorraad op een verantwoorde manier aan de hand van de vraagontwikkeling moeten blijven uitbreiden. Een aanbod als Cloud Connect is daarbij een laagdrempelige manier om potentiële cloudklanten de overstap naar AWS of Azure te laten maken en daarmee ook onze eigen business verder uit te bouwen.”

Dit artikel verscheen eerder op www.datacenterdossier.nl.

 

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.