Wat je als Nederlandse aanbieder van kritische Duitsers kunt leren

leaseweb630415Tijdens interviews voor ISP Today is het een vraag die vaak wordt gesteld, bij de gesprekken voor het Datacenter & Cloud Dossier 2016 werd het door een aantal exploitant zelf al ter sprake gebracht. We hebben het over het verschil tussen de wens en realiteit als het gaat om uitrollen naar Duitsland of daar op een andere de diensten als Nederlandse ondernemers bekender te krijgen.

Hoe succesvol die acties zijn, dat is best lastig vast te stellen. Als er iets veel makkelijker is, dan is het wel het aanhoren van de klaagzangen. Het schijnt er echt heel moeilijk te zijn. Maar harde en vooral objectieve cijfers daarover vinden blijkt een mission impossible. Het aantal onderzoeken dat verspreid wordt op de Nederlandse markt over de kwaliteit en het aanbod van datacenters is of heel internationaal (“global trends”) of focust uitsluitend op de Nederlandse markt.

De eerste groep is leuk om te lezen, omdat je zo een globaal beeld krijgt van wat zich in de wereld afspeelt. De andere groep publicaties is handig als je wil weten wat het aanbod in Nederland is en voor wie in de sector zelf werkzaam is om te zien wat je concullega’s zoal doen. Beiden zijn ontoereikend om boven tafel te krijgen hoe dat nou gaat in Duitsland provider of datacenter diensten aanbieden. Gelukkig is daar nu een tipje van de sluier opgelicht, door het persbericht waarmee Leaseweb Duitsland gisteren op de proppen kwam.

LeaseWeb Deutschland GmbH heeft 100 Duitse MKB bedrijven, gebruikers van datacenterdiensten, gevraagd wat zij nou verwachten van een datacenter, wat ze absoluut wel en niet mogen leveren. Wat blijkt 65% van de groep verwacht dat GDPR een behoorlijke impact gaat krijgen. 85% stelt als harde eis dat het datacenter in DE moet zijn en 76% vindt Amerikaanse banden onacceptabel. In aanbestedingsjargon uitgedrukt: dat is een knock out criterium. Privacy Shield – de opvolger van Safe Harbor bindt 15% belangrijk. Een opvallend laag percentage en dat heeft een logische verklaring: de overgrote meerderheid verwacht dat Privacy Shield door een rechter van tafel geveegd gaat worden.

Wat maakt deze korte opsomming van cijfers nou zo interessant? Simpel eerste antwoord: je kunt het óók zien als een verklaring op basis van in dit geval een zeer beperkt aantal, maar hopelijk wel herkenbare, criteria waarom het zo lastig is Duitse klanten te overtuigen zaken te doen met Nederlandse bedrijven als die geen fysieke point of presence in het Duitsland zelf hebben (Leaseweb maakt niet voor niets duidelijk dat de Duitse vestiging een zelfstandige onderneming in Frankfurt is).

Minder simpel tweede antwoord: stel dat Duitse ondernemers in vergelijking met Nederlanders bovengemiddeld kritisch zijn als het om databeveiliging gaat. Dan zijn dit punten waar de meer kritische Nederlandse klanten mee kunnen zitten. Dus wil je die groep kunnen bedienen dan moet je een geloofwaardige oplossing hebben voor de in het persbericht genoemde struikelblokken.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.