AVG/GDPR slecht voor domeinnaam business?

Als het over de AVG/GDPR gaat zijn er drie soorten berichten te onderscheiden. De eerste groep beschrijft iets dat klopt en ook best wel voor de hand ligt. Dan is er een groep artikelen waarbij niet direct duidelijk is of het wel klopt en dan is er nog een derde categorie. Tot die groep hoort alle FUD en klinkklare onzin. Mogelijk hebben we daar een nieuw voorbeeld van gevonden.

Een Portugese handelaar in domeinnamen heeft via de bekende kanalen een eigen onderzoek gepromoot. Tot de conclusies hoort dat de aan- en verkoop van domeinnamen in de EU sinds mei van dit jaar is teruggelopen en dat heeft alles te maken met de GDPR.

Misschien denkt de lezer bij die bewering “ja dat zou wel eens kunnen kloppen, want ….” en wat dan volgt is de verklaring dat ofwel zijn eigen business is minder geworden of dat het onderwerp zoveel minder is genoemd sinds de genoemde datum dat er dus wel krimp zal zijn.

Je kunt echter ook de twee, AVG datum en de handel, scheiden. Vervolgens ga je op zoek naar bronnen en grafieken. Zien we bij de SIDN en andere statistieken, zoals EUR-id en DE-nic rond 25 mei een dip in de registraties? Je zou immers verwachten dat als de AVG impact heeft op het verhandelen van domeinnamen dat ook al bij de eerste stap, namelijk registraties, zichtbaar zou moeten zijn. Maar we vinden bij deze drie registries niets dat daarop wijst. Als er ergens een dip te zien is dan is dat wel bij de nTLD’s, daarvan zijn er in de eerste week van mei ruim 700.000 geschrapt (van 23,5 naar 22,8 miljoen). Maar de link met de AVG is daar niet te vinden.

Het enige dat we terugvinden en dat een indicatie zou kunnen zijn voor krimp bij Europese registries is dat in het voorjaar in meerdere landen domeinnamen zijn doorgehaald als gevolg van acties door consumenten organisaties en politiediensten. Niet elke actie heeft de pers gehaald, maar in de eerste twee kwartalen van het jaar gaat het om vele duizenden namen bij de Europese registries. Misschien dat het wegvallen van die namen een verklaring zijn voor de claim van het onderzoek. Maar zelfs als dat de wegval van vraag voor een deel verklaard, dat heeft echt helemaal niks met de AVG/GDPR te maken.

Vooralsnog concluderen we derhalve dat de vlag de lading niet dekt. Of er sprake of van clickbait of rammelend onderzoek laten we in het midden. Het kan namelijk wel zo zijn dat de “business” minder omzet door de AVG, maar concrete bewijzen daarvoor hebben we nog niet gelezen. Mocht iemand daar voorbeelden van hebben: we horen het graag. De AVG is te belangrijk daarover onzin te promoten of verkondigen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.