Azure en Walmart – sterk en logisch duo

Ruim een jaar geleden was de Amerikaanse supermarktketen Walmart gedwongen AWS de oorlog te verklaren. Als onderdeel van Amazon was het niet langer welkom als IT leverancier van Walmart omdat de moederorganisatie een eigen fooddelivery service ging exploiteren.

Het moet voor Walmart een onvermijdelijke keuze zijn geweest. Alle kennis en data die het in AWS had gestopt was al ongelofelijk veel geld waard, op het moment dat het platform een directe concurrent werd was Walmart ook op legale, compliancy gronden verplicht die route te verlaten (ISP Today heeft daar uitgebreid bij stilgestaan). Dat daarbij van alle eigen mensen en ingehuurde IT’ers werd verlangd dat die per direct ophielden ook maar iets met AWS te doen kwam op een deel van de markt als zwaar overdreven over. Dat was niet het geluid dat in de hoek van de beurskenners te horen was. Daar wordt namelijk de leuze “in geval van twijfel niet inhalen” streng toegepast.

Walmart dus uit AWS en het zou voortaan alles zelf gaan doen vanuit eigen clouds in eigendatacenters zelfs. Dat hebben ze nu afgezwakt want per gisteren weten we dat Azure voor tenminste 5 jaar (en dat is naar IT begrippen heel lang) de host gaat zijn voor de nodige Walmart ontwikkelingen.

Je kunt op twee manieren naar die deal kijken. De eerste is puur operationeel: Azure heeft het beste aanbod gedaan. Google, plus tal van andere cloud platformen die we niet kennen hebben het nakijken. Walmart heeft nu de zekerheid dat het 5 jaar op een platform staat dat zeker weten contractueel heeft aangegeven niet stiekem concurrent te gaan worden.

De andere manier om naar deze deal te kijken is meer strategisch. Voor zowel Amazon als AWS is er een sterke gelegenheidscoalitie gekomen. Walmart en Azure, dus Microsoft, kunnen gezamenlijk, zonder in elkaars vaarwater komen, op delen de concurrentie met Jeff Bezos aangaan. Dat zal niet zo snel gebeuren op de pure cloud business, maar met name waar het gaat om de logistieke processen, het afhandelen van bestellingen, het werken met klantprofielen en uiteindelijk ook het betalingsverkeer. Het zou zomaar kunnen dat Amazon op de thuismarkt eindelijk een serieuze concurrent gaat krijgen.