http://www.flickr.com/photos/proimos/4199675334/

Blijft lastig die domeinnamen

Vorige week werd op ISP Today een korte opsomming gegeven van minder alledaagse redenen voor de overdracht of zelfs het doorhalen van een domeinnaamregistratie. Dat is min of meer bekende materie voor iedereen in de sector. Wat ook bekend is zijn gevallen waarbij iets fout gaat met een registratie.

Te late registratie

We kennen het allemaal: de situatie dat een klant een rot humeur heeft omdat de gewenste domeinnaam voor een product of bedrijf niet meer beschikbaar is. Soms is dat ook niet meer dan logisch. Korte namen, algemene aanduidingen en nog wat van dat soort zaken is onder .NL gewoon al heel lang vergeven. Veelal zijn ze in gebruik, omdat iemand eerder was met een goed idee, waar die domeinnaam wel bij aansloot. In een aantal gevallen (omvang onbekend) is er sprake van iets dat in de volksmond heet domeinkaping.

Je klant kun je geen gouden bergen beloven, dus als de bezette naam niet voor een schappelijke prijs over te nemen is staan de klant en jij met lege handen. Uitwijken naar een ander TLD of naar iets exotisch als co.nl is dan een oplossing waar de klant zelf een beslissing over moet nemen.

Dit soort missers komt overigens niet alleen maar voor bij het bedrijfsleven. Wie het afgelopen weekend goed heeft opgelet zal hebben vernomen dat een van de ministeries in Den Haag een nieuwe naam gaat krijgen. Helaas voor de politici die dit bedacht hebben is de nieuwe naam als domeinnaam niet meer beschikbaar. De Delftse security ondernemer Ronald P. heeft de naam in 2010 al vastgelegd (insert obligate grap over voorkennis en hacken).

Welke registratie?

Wat er ook nog steeds fout kan gaan is de betaling van een registratie. Ondanks het feit dat er zoveel gedaan kan worden met incasso’s, langere termijn registraties en reminder mails gebeurt het nog steeds dat daar iets mis gaat. Gelukkig is bij .NL wel een aantal stappen in het proces ingebouwd waardoor het verstrijken van de registratie echt niet onopgemerkt zou mogen blijven.

Bij andere registries is dat anders geregeld. Wie de recente incidenten over verlopen domeinnamen buiten .NL analyseert zal echter de oorzaak van de fout bij een andere partij dan de registry neerleggen. Registrars kunnen de mist in gaan maar nog veel vaker is het “gewoon” de klant. Het mooiste (of beter gezegd: pijnlijkste) voorbeeld zagen we van de week door IBM gecommuniceerd worden. IBM is een bedrijf dat waanzinnig trots is op de security kennis, en vaardigheden. Het is echter ook een bedrijf dat niet in staat is zicht te houden op contracten en facturen waardoor de registraties voor global-datacenter.com en global-datacenter.net on hold werden gezet. Uiteraard werd eerst de registrar daarvoor publiekelijk als schuldige aangewezen. Pas een maand later wordt het boetekleed aangetrokken: oh nee het was onze eigen fout.

Je kunt het hoofd schudden over de administratieve chaos die bij IBM schijnt te bestaan. Aan de andere kant kun je puur vanuit de gedachte van een service aanbieder ook vragen stellen over de rol van de registrar. Hoe kan die garanderen dat de mails gelezen worden, hoe blijft die database met contactgegevens actueel en correct? Zeker bij grote bedrijven of bedrijven die flink het mes zetten in de omvang zou je kunnen overwegen daar meer te doen dan het mailen volgens het Fire and Forget principe. Ook voor hen blijven domeinnamen toch vaak lastige materie.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen