Categorie gewaagde claims: Oneindige cloud storage

phoenix-how-it-works63415Druva, een Amerikaanse aanbieder van op cloud gebaseerde data bescherming en IM met duizenden klanten wereldwijd, presenteerde in aanloop naar de AWS re:Invent bijeenkomst de dienst Phoenix. Deze dienst wordt binnenkort via de AWS marktplaats aangeboden en moet het gebruik van de dienst die zowel conventionele back-ups, archivering en DR omvat, aanjagen.

Tot zover is het een dertien uit een dozijn verhaal. Steeds meer bedrijven maken immers gebruik van AWS en de marktplaats lijkt een geschikte verrijking te zijn waarmee vraag en aanbod gekoppeld kunnen worden. In dat opzicht is de AWS marktplaats een logische doorontwikkeling van een dienst waarmee Amazon zelf ook al jaren goede ervaring heeft. Punt waar je echter over kunt twijfelen is de claim die het bedrijf – in ieder geval in de presentaties – maakt. Er wordt namelijk gesproken over infinite retention. Niet 3 maanden of 5 jaar, nee iets dat veel verder ligt dan 20 jaar in de toekomst.

In de Nederlandse en Europese B2C context (B2B vast ook wel) moet je altijd enorm opletten met dergelijke claims (“wast witter dan wit), omdat je ook moet kunnen aantonen de claim te kunnen waarmaken. Nu is een test van wasmiddelen zeer waarschijnlijk makkelijker door te voeren dat de levensduur van digitaal opgeslagen data. Dat het bedrijf daarbij een 15 dagen testperiode voor noppes beschikbaar stelt is vanuit de cloudoptiek zeer begrijpelijk, het is natuurlijk niet het antwoord op de vraag waarop dat oneindig nou exact is gebaseerd. Het is overigens niet het enige Amerikaanse bedrijf dat met een dergelijke claim komt, er zijn ook datacenters diep in de Rocky Mountains die claimen dat de bits & bytes daar tot Sint Juttemis veilig, droog liggen en elk moment weer kunnen worden ingezet.

In Nederland hebben we geen Rocky Mountains en tot zover bekend is er ook weinig sprake van concurrentie als het gaat om de duur van opslag. Deels zal dat komen omdat dit meer een detail is en speelt bij bedrijven die niet zomaar gaan shoppen, maar voor de route via een aanbesteding moeten kiezen. Deels kan het ook komen omdat het gewoon minder Nederlands is zo overduidelijk op te scheppen op specificatie niveau.

Los van de claim is het onderwerp overigens wel interessant, want hoe regel je digitale opslag voor een zeer lang periode en hoe blijft zoiets betaalbaar. De allerbelangrijkste vraag is echter: wie moet er voor zorgen dat na X periode die data ook nog benaderbaar, leesbaar en eventueel inzetbaar is. Is dat iets dat in een SLA tussen klant en gebruiker thuishoort of ben je daar ook afhankelijk van vendoren van de onderliggende hardware?

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.