Cloud en vendor lock-in – een bijzonder klaagschrift op basis van praktijkervaring

slotsleutel630Het team van de Duitse onderzoekers Crisp research tipten afgelopen vrijdag per Twitter over een wel heel openhartige reactie van een licht gefrustreerde cloud gebruiker. In een lang posting op Linkedin beschrijft Erik Gregg zijn ervaring met coud. De titel van het artikel zegt het al Cloud Computing : Vermeiden Sie den „greatest vendor lock-in of time“ (Het is een Duits artikel, maar met Google translate kom je een heel eind).

Weet daarbij dat Gregg werkzaam is voor niet zomaar een kleine Duitse onderneming. Hij werkt voor het autobedrijf met de vier ringen, en dat is een AWS klant. Wat zijn artikel zo interessant maakt is dat hier iemand met echt veel ervaring met conventionele managed services schrijft over een migratie naar de cloud en wat daarna komt.

Gregg stelt expliciet dat de kennis in grote bedrijven de kennis van de aangewezen mensen te gering is om een migratie naar cloud en de cloud omgeving zelf echt grondig te begrijpen. Het gevolg daarvan is dat men te afhankelijk wordt van de cloud provider. Dat wordt dus in weerwil van wat eerder was afgesproken managed cloud services afnemen en meer kosten maken dan begroot. Alsof dat nog niet erg genoeg is: in de praktijk onderwerpen de grote gebruikers zich quasi vrijwillig, in ieder geval onvermijdelijk, daardoor aan een nieuwe vendor lock in. Die virtuele handboeien zijn de kern van zijn betoog en als je er goed over na denkt zit daar ook wel wat in. Zeker op enterprise niveau is de bezuinigingsdrift zo groot dat men wel in deze valkuil moet stappen.

Nu kun je je als aanbieder van cloud diensten afvragen of dat echt zo erg is. Een klant die eenmaal bij je zit en niet in staat is te migreren is fijn voor je inkomsten. Het jammere daaraan is dat die klant nooit echt tevreden zal zijn en als die klant bij een andere cloud aanbieder zit is de kans gewoon gering dat hij ooit een deel of zelfs het geheel van zijn cloud diensten bij jou zal onderbrengen.

Er nog een reden nog eens goed te kijken naar het betoog. Als grote bedrijven zwart op wit stellen dat zij de kwaliteit van de afgenomen dienst in twijfel trekken is dat slecht voor de gehele markt. Het is net als bij autoverkopers: de beunhazen verpesten het imago van de gehele sector.