Cloud storage voor consumenten – herhaling van domme fouten

De afhankelijkheid van digitale data betekent dat die data ook goed moet worden beschermd. Het “in de cloud” opslaan als back-up is daarvoor een veel gebruikte en goede oplossing. Bedrijven en particulieren maken er in toenemende mate gebruik van. Helaas is het aanbod voor die laatste groep alles behalve stabiel.

Twee dagen geleden heeft Code42 bekend gemaakt de bekende back-up tooling met de naam Crashplan te schrappen voor consumenten. Per 22 augustus kunnen end-users geen contracten meer verlengen of afsluiten. De apps voor Android en iOS en enkele bekende NAS merken blijft nog werken en klanten hebben tot uiterlijk 23 oktober 2018 de tijd de opgeslagen data weg te halen. Om die datastromen te verwerken (in de VS is internet niet overal even snel en betrouwbaar als we hier in Nederland zijn gewend) worden alle bestaande contracten gratis met 2 maanden verlengd om iedereen tijd genoeg te geven data weg te halen.

Niet de eerste

Code42 neemt deze stap niet als eerste. Het is het zoveelste bedrijf dat de consumentenmarkt verlaat. Met de staart tussen de benen, want Code42 is duidelijk de mist in gegaan. Het bedrijf heeft een prachtige oplossing geboden aan een duidelijk omschreven doelgroep (“home users”), maar er zaten twee kolossale fouten in het aanbod. Wie de reacties op Reddit doorleest komt cases tegen van individuen die zich afvragen of ze de 42TB (!) nog wel op tijd uit de cloud terug krijgen, dat is al een hint. Wie verder zoekt komt ook deze quote tegen: “I have the “Family” plan, which allows me to add up to 10 computers, and I use and abuse the unlimited backup space like there’s no tomorrow.” Daar heb je de de twee fouten in een zin staan. Er is geen datalimiet opgenomen en het begrip contract wordt wel heel erg ruim uitgelegd. Logisch dat er gebruikers tussen zitten die meer kosten dan opleveren, het Family plan bijvoorbeeld kostte maar $150,00 per jaar.

Crashplan wijst consumenten de deur en gaat zich focussen op MKB en groot zakelijk. Ook die nieuwe koers is een verhaal dat we al eerder zijn tegengekomen, onder andere bij KPN. Het zakelijke aanbod heeft uiteraard een andere prijskaartje en daar is benoemd hoeveel ruimte per klant beschikbaar is. Dat is natuurlijk schrikken voor consumenten die meenden dan cloudstorage gratis en/of ongelimiteerd kon zijn. Het sprookje dat storage gratis kan zijn of zal gaan worden – jaren lang in stand gehouden door analisten – kan worden afgeserveerd, want zelfs bij Google en Amazon is er een datalimiet.

Slechte ontwikkeling

Hoewel Crashplan de afbouwfase zeer ruim neemt en de communicatie helder is, blijft de ophef over de stap groot. Dat viel te verwachten, maar het is geen goede ontwikkeling. Voor de komende jaren is er namelijk weer genoeg ammunitie om de borrelpraat over de onbetrouwbaarheid van Cloud opslag te voeden. Dat daarbij voor het gemak wordt vergeten dat een deel van de klanten het bedrijf gewoon veel geld gekost moeten hebben is een detail.

Wat geen detail mag zijn is dat deze zaak weer eens illustreert hoe belangrijk het is aandacht te besteden aan het doorrekenen van een businesscase en daarvoor realistische scenario’s te gebruiken. Iedere aanbieder had toch op zijn klompen kunnen aanvoelen dat “unlimited” vragen om problemen is(*)?

 

(*) ook voor de gebruiker met 42 TB in de crashplan cloud en een maximale downloadsnelheid van 20Mbit/s blijkt unlimited een probleem. Die moet 5.010 uur (~7 maanden) non stop downloaden om zijn data terug te halen en natuurlijk lokaal de ruimte hebben dat op te slaan.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen