Cloudian: het moet hybride want de markt vraagt om flexibele oplossingen

cloudian630415Afgelopen dagen was er in Amsterdam weer de IBC. Een beurs waar ook veel IT bedrijven acte de présence geeft. Een bezoek is onder voorwaarden voor doorsnee providers en IT leveranciers mogelijk en wellicht nuttig (aangezien een bezoek aan IBC leidt tot een ongekende hoeveelheid spam door exposanten, organisatie en schimmige partijen is een eenmalig e-mail account zo’n voorwaarde).

Het was voor ISP Today vooral een makkelijk mogelijkheid navraag te doen bij Cloudian, want het persbericht waar ze een maand geleden mee kwamen had vragen opgeroepen en met de Nederlandse sales person was vooraf door drukte geen gesprek mogelijk geweest. Het leidde tot een gesprek met drie medewerkers van het bedrijf, ruim voor de incheck balies, in de schaduw, op plantenbakken zittend en voorzien van de nodige flessen water. Een ontspannen setting dus en dat maakte het mogelijk over meer dan dat ene persbericht te praten. Dat ging over de eigen software van Cloudian, Hyperstore die nu beschikbaar is in de AWS marktplaats. (Even de kennis opfrissen: “HyperStore Storage System is a peer-to-peer software defined storage platform”). Het klinkt logisch: je biedt een dienst aan die S3 compatible is dus dat laat je via AWS verkopen. Die doet ook de billing, scheelt weer lastige nieuwe inkooptrajecten en dergelijke.

Het gaat echter ook over iets anders. HyperStore verplicht je namelijk niet al je data in een Amazon wolk onder te brengen, je kunt er ook je lokale data in betrekken of data die je over meerdere data centers hebt verspreid. Dat biedt natuurlijk de nodige voordelen voor bedrijven die iets willen doen met hybride cloud, om welke reden dan ook (legacy, regelgeving?) En daar had een groot deel van de vragen betrekking. Deze oplossing klinkt zo simpel en tegelijkertijd revolutionair dat menig storage manager die qua kennis nog is blijven hangen in eigen ijzer in de eigen serverruimte dit toch nooit zal kunnen omarmen? Ja, klonk het antwoord dat is in sommige gevallen inderdaad het geval. Maar tegelijkertijd was het trio – dat zicht had op zowel de Amerikaanse thuismarkt als de Benelux (of was het EMEA?) – er ook stellig in: we doen dit via de AWS marktplaats omdat er zoveel vraag om was. Marktvraag, niet marktaanbod dus, en dat interpreteren zij als een groeiende behoefte naar flexibele oplossingen. Dat deed de vraag ontlokken: is de markt wel echt op zoek naar flexibel of gaat het om gewoon de laagste kosten per TB en de simpelste contracten. “Linux is voor mij het bewijs dat de markt, ja ook die voor storage, flexibeler is dan de reputatie doet vermoeden” was daarop het antwoord van Jon Toor, de marketing VP.

Dat is om meerdere redenen een fraaie quote waar je onder het genot van een flesje water nog maar eens moet nadenken. Een van de vragen die er bij hoort is: als deze vendor zegt dat de markt (deels) meer wil dan waarmee de aanbieders komen, moet dan niet de voorzichtige conclusie zijn dat sommige MSP’s minder flexibel (dat heet ook: klantgericht) zijn dan ze zelf geloven?

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.