‘Concurreren kan alleen op zaken waar je echt waarde toevoegt’

In de wereld van domein-registrars is een hoop aan de hand. Enerzijds lanceert ICANN meer dan 1000 nieuwe gTLD’s, anderzijds is er een toenemende prijsdruk merkbaar op de domein registraties. Grote partijen onderhandelen steeds scherpere prijzen per domeinnaam uit bij domein-registrars. ISP Today vroeg Arno Vis (Openprovider) naar zijn kijk op deze veranderingen.

Vis onderschrijft dat de prijsdruk op domeinen voor registrars toeneemt. “Ik denk dat het vraagstuk vooral over toegevoegde waarde gaat. Hoeveel waarde voeg je als registrar toe aan een domeinnaam? Ik denk weinig. rechtvaardigt dat dan marges die tientallen of heel vaak honderden procenten zijn? Ik denk van niet.”

“In heel veel branches zie je dat dit verandert en dat bedrijven hun business model opnieuw uitvinden of dat nieuwe initiatieven de bestaande vervangen,” legt Vis uit. “Kijk naar Netflix dat eerst revolutionair was met het verhuren van DVD’s via internet en zijn hele model heeft vervangen door streaming oplossingen. Kijk naar Spotify dat eigenlijk – na veel semi-legale en illegale initiatieven – de muziekindustrie vervangt. Of Amazon met de boeken en daarna met e-books. Als je geen of niet voldoende waarde toevoegt zullen de marges naar nul tenderen.”

Welke oplossingen ziet Vis om te prijsdruk te laten afnemen? “Registries zijn monopolisten en zijn heel moeilijk vanuit de markt te beïnvloeden. Sommige registries beperken zich tot hun pure registry taak en verlagen de prijzen zodra dat kan om onder aan de streep geen winst te maken. Een kostprijs-plus model – kosten plus opslag voor noodzakelijk investeringen en calamiteiten. Er zijn ook registries die de prijzen niet verlagen en andere diensten gaan aanbieden zoals SIDN. Dus winst maken om te kunnen vernieuwen met als doel als organisatie te overleven als domeinen eventueel minder relevant zijn. De gTLDs zijn voornamelijk commerciele ondernemingen die puur op winst maximalisatie zijn gericht. Alle drie de modellen hebben argumenten voor en tegen het gekozen model.”

Registrars hebben er volgens Vis weinig invloed op. “Met het Flat Fee-model dat wij nu hebben gekozen is het ook minder relevant wat een registry doet. Wij rekenen simpelweg een abonnementsbedrag voor het gebruik van ons software platform en leveren de domeinnamen tegen kostprijs. Dus een lagere of hogere kostprijs bij een registry maakt niet heel veel uit.”

“Op een wat hoger niveau geredeneerd kan je de prijsdruk alleen laten afnemen als je echt onderscheidende waarde blijft toevoegen die relevant is voor de klant. Daar is geen wondermiddel voor. Je zal simpelweg moeten blijven innoveren en proberen de concurrentie steeds een stapje voor te zijn. Wij investeren alle winst in ons development team dat ondertussen uit 15 mensen bestaat en wellicht volgend jaar verdubbelt in omvang.”
Vis verwacht niet niet dat domeinen hun relevantie kwijtraken. “Maar in de communicatiemix zal de invloed van een website en de rol van een website anders worden. Hoe precies is moeilijk te voorspellen, maar dat apps en andere sociale media een steeds belangrijkere rol gaan spelen is evident. Maar of dat betekent dat er juist meer domeinnamen in gebruik zijn over 10 jaar of minder kan ik niet voorspellen. Tot nu toe groeit het wereldwijde domein volume per jaar nog steeds.”

De boodschap van Vis is dan ook om te blijven innoveren, te focussen op de core-business en uit te besteden wat er kan worden uitbesteed. “Alle leveranciers in de hostingbranche zijn monopolist – registries – of multinationals – hardware, datacenters, stroom, bandbreedte providers, enz… Als kleine hoster kan je daar nooit de beste deal krijgen. Maar door inkoopvolumes te bundelen of door op een andere manier samen te werken kan je op de zaken die iedereen nodig heeft enorm besparen. Concurreren kan je alleen op zaken waar je echt waarde toevoegt. Voor de één is dat service, voor de ander is dat een combinatie van diverse producten, enzovoort.”

“De nieuwe economie voldoet uiteindelijk gewoon aan de wetten van de oude economie. Gelukkig wordt de branche steeds volwassener. Dat betekent nieuwe business modellen, consolidatie, diversificatie. Sommige bedrijven zullen verdwijnen en andere zullen komen. Historisch gezien allemaal heel normale ontwikkelingen.”

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.