De cloud migratie door T-Systems die moest mislukken

Begin vorige week verscheen bij het Duitse Heise en Golem het bericht dat T-Systems een grote opdracht heeft verprutst bij staalbedrijf ThyssenKrupp. Beide leerzame berichten verwijzen naar een artikel in een business tijdschrift. Bij alle drie mist een belangrijk punt.

Waar duidelijkheid over bestaat is dat T-Systems (ook in Nederland actief) er een zooitje van heeft gemaakt. Een deal om de gehele IT van de gigant ThyssenKrupp (+150.000 medewerkers en talloze divisies, ook in Nederland actief) voor 700 miljoen in 7 jaar tijd te moderniseren bleek bij nader inzien zelfs op papier al niet te kloppen. De stekker is uit het project getrokken. De Duitse artikelen gebruiken het incident vooral om de chaos bij T-Systems te illustreren. Ook al was dit een omvangrijk project, een migratie van oud naar cloud komt toch wel vaker voor. Dat het is mislukt moet dus de schuld zijn van dit onderdeel van het magenta telecombedrijf.

Precies daar laten de tech titels een belangrijke steek vallen. Ja, migraties van on/off premise naar cloud komen vaker voor. Het succes is echter afhankelijk van een goede voorbereiding en ervaring. Uit het bron artikel in WiWo (zie illustratie) valt niet op te maken dat T-Systems over enige ervaring beschikte met een dergelijk internationaal, grootschalig en omvangrijk project. De deal moest worden binnengehaald als showcase. Iedereen die iets af weet van migraties krijgt waarschijnlijk kippenvel bij het lezen van die laatste twee zinnen.

Het gaat echter nog een streepje verder. Bij ThyssenKrupp was of is sprake van 10.000 servers. Dat is niet vreemd, wat wel verbazing wekt is dat die verspreid staan over wereldwijd 11 datacenters en volgens Golem 700 kleinere datacenters. 711 datacenters? “Datacenters” lijkt een fout van Golem, WiWo spreekt van 700 kleinere regionale dataruimtes. Dat kunnen dus zowel datacenters, serverruimtes als bezemkasten zijn. Die 711 locaties zouden moeten worden teruggebracht tot 5. Dat is een extreme reductie, maar met cloud zou dat in theorie wel mogelijk moeten zijn. Je kunt moet je wel afvragen of zoiets in 7 jaar kan worden afgetikt, een wezenlijk deel van de ThyssenKrupp activiteiten loopt namelijk 24/7. Alleen al door de omvang was het beter geweest het niet als 1 project te zien, maar er deelprojecten, trajecten van te maken. Dat was echter niet in het belang van de door T-Systems na gestreefde marketing doelstelling (!)

Tenslotte is er nog iets dat het reeds ontspoorde traject compleet deed stranden, maar in de Duitse artikelen niet wordt genoemd. In september 2017 maakten ThyssenKrupp en Tata bekend onder een vlag verder te willen gaan. Of Tata (bekend van de Hoogovens in IJmuiden) de eigen IT beter voor elkaar heeft is onbekend. Wat wel bekend is dat het daarvoor leunt op de gelijknamige IT system integrator die aantoonbaar wel ervaring heeft met mega projecten.

Voor iedere IT onderneming, met de omvang van T-Systems en kleiner, zijn van bovenstaande twee belangrijke lessen te leren. Les een: de overtreffende trap van bluffen zoals hier is gebeurd werkt niet. Dat komt als een boemerang terug. Les twee: laat never nooit marketing bepalen hoe welke deal moet worden opgepakt en hoe die moet worden uitgevoerd.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.