De GDPR kriebels bij e-mailmarketeers

Sinds begin dit jaar is er een type mail in omloop dat verwijst naar de AVG/GDPR en door honderden bedrijven wordt verstuurd. Ook de lezers van ISP Today zullen deze mails hebben ontvangen, omdat ze in de regel met een of meerdere Amerikaanse bedrijven communiceren.

Het is echt opvallend om te zien hoe weinig verschil er is tussen de mails. Er is duidelijk sprake van een beperkt aantal sjablonen dat in omloop is. Hier een voorbeeld van een dergelijke mail:

As GDPR takes effect in May 2018, you may not receive valuable upcoming *** Global white papers, roundtable and webinar invites, or benchmark reports unless you opt-in.

We’d hate for you to miss out on important industry expertise. Confirm your email, and we’ll send you our [eBook – Goodie]
[link]
The [eBook – Goodie] includes:
[…]

In order to continue receiving marketing email communications from ***, please confirm your email address by clicking the link above. If you do not confirm your email address, we will not be able to subscribe you to our marketing email services and you may stop receiving our marketing emails in the future.

Waarschijnlijk denk je bij het lezen van de tekst dat het een correcte service mail is. Het bedrijf vraagt om een opt-in om door te kunnen gaan met het verstrekken van e-mail updates, nieuwsbrieven en dergelijk.

Schimmige lijsten

Maar er is ook iets anders aan de hand. E-mailmarketeers die dit soort mails verzenden hebben nog een ander probleem waar ze de kriebels van krijgen. Ze zijn op dit moment niet in staat aan te tonen dat ze van elke ontvanger een ondubbelzinnige opt-in hebben. Als dat namelijk wel het geval was, hadden ze deze mail niet nodig gehad. Alle schimmige lijsten die de laatste jaren zijn gehanteerd en verhandeld worden een risico en de adressen die daarop staan moeten nog snel worden witgewassen.

Wie niet reageert op een dergelijke mail ontvangt geen mails meer en is daarmee uitgeschreven. Of daarmee het e-mail adres ook echt uit de lijsten wordt verwijderd of dat het alleen op inactief wordt gezet is uit geen enkele mail op te maken. De tijd zal leren hoe zuiver de AVG/GDPR op dat punt door de Amerikaanse verzenders wordt nageleefd.

Je kunt er het hoofd om schudden en denken dat het een makkelijke manier is om de hoeveelheid inkomende mail in je eigen postbus te reduceren. Gewoon nergens op reageren is immers het initiëren van een massale opt-out.

Kriebels?

Uiteraard hoeft niemand in de Nederlandse hosting- of datacentersector zich af te vragen of zijn business hier iets mee kan. Iedere e-mailmarketeer in de sector heeft immers zijn/haar zaakjes voor elkaar. 100% van de adreslijsten bestaat uit ondubbelzinnige en goed gedocumenteerde opt-ins. Toch? Of is er misschien wel een reden om de kriebels te krijgen?

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.