De scope van backups

Het recente ISP Today artikel over backups is opvallend goed gelezen. Het is niet de eerste keer dat een redelijk alledaags onderwerp zoveel belangstelling trekt. Dat is positief. Backups zijn en blijven namelijk een thema waar permanent aandacht aan besteed moet worden, door zowel de klant als de aanbieder.

Automatisch backuppen is de regel

Backups verdienen constante aandacht. Die zin lijkt een dooddoener voor iedereen die zijn data en/of applicaties automatisch laat backuppen. Het is het aanklikken van een optie in Direct Admin of een ander panel voor de gemiddelde hosting klant. Bij VPS gebruik hoort het voor de gebruiker niet veel anders te zijn, al zien we daar wel meer een mix van “gratis” of “inbegrepen” aanbod en opties waarvoor per maand extra moet worden betaald. Bij complexere omgevingen lijkt het backuppen evenmin een complex vraagstuk. De klant heeft dat immers in het offerte traject met de leverancier besproken, het is vastgelegd in het contract en daar blijft het bij.

Backups en verwachtingsmanagement

Bovenstaande beschrijft drie situaties waarbij backuppen geen issue zou mogen zijn. Vanwaar dan de grote belangstelling voor een artikel over het onderwerp en waarom dit specifieke artikel? Dat heeft eigenlijk alles te maken met managen van de verwachtingen. Als de terreur van cryptoware iets heeft aangetoond is het dat in te veel gevallen backup policies op papier in orde zijn, maar in de praktijk weinig waard zijn.

Iedereen kent wel de voorbeelden van bedrijven waarbij ook de backups met cryptoware besmet waren, net zo als gevallen waarbij er op papier backups bestonden die in werkelijkheid onvindbaar of onbruikbaar leken te zijn. Het idee dat het automatiseren alle problemen oplost is zeker voor backups niet langer een goede aanname. Het is iets waar aanbieders en afnemers nog mee moeten leren omgaan. Aanbieders ook, want zij hebben te lang backups aangeboden zonder uit te leggen wat dat in de praktijk voorstelt, wat er binnen de scope valt en vooral welke zaken daardoor niet zijn geregeld. Ook eind 2018 is er nog een hoop ruimte voor verbetering aan de zijde van aanbieders.

Scope

Een bijkomende factor is het punt dat in dit artikel wordt benoemd. Gebruikers van de bekende SaaS office diensten staan er te weinig bij stil dat het daarbij aangeboden backuppen van data niet perse overeenkomt met wat voor de eigen bedrijfsvoering wenselijk of handig is. De standaard termijn van 30 dagen voor mail recovery wordt in het artikel ook als bekend en bericht voorbeeld genoemd. Dat lijkt voldoende, maar alleen als een te beperkte scope wordt gehanteerd.

Gebruikers van SaaS diensten die moeten kunnen aantonen wanneer ze wat hebben gedaan (en daarbij hoort de term: compliant zijn) hebben niks aan de termijn van 30 dagen dat de inhoud van een mailbox nog hersteld kan worden. Iedere ondernemer dient ook zijn administratie minimaal zeven jaar te bewaren. Mocht de fiscus eens langskomen voor een onderzoek dan moeten ook mails van zeven jaar oud kunnen worden overlegd. Hoeveel aanbieders van gewone hosting of managed services wijst daar de klant op? Hoeveel van deze aanbieders kan het backup aanbod op de verschillende scopes aanpassen? Op basis van de reguliere productpagina’s van is het antwoord: onbekend.

Business

ISP Today ziet voor nu twee dingen. De eerste is dat de communicatie over backups niet optimaal is als het gaat om volledigheid. Het tweede is dat er oplossingen zijn om zowel de communicatie als het aanbod te verbeteren. Menigeen lijkt niet te beseffen hoeveel additionele business hij/zij laat liggen.

 

(afbeelding van Inowen CC BY-SA 4.0)

About the author

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.