De staat van de SLA

cloudquandrants-640380Dinsdagavond is door CloudQuadrants, de naam waaronder Weolcan en Arthur’s legal samenwerken in Amsterdam aan een select gezelschap onderzoek naar de SLA’s van IaaS providers gepresenteerd. Voorafgaand aan die bijeenkomst had ISPtoday de gelegenheid met de partijen over het onderwerp te spreken.

SLA’s zijn belangrijk, daar is geen discussie over mogelijk. Toch blijkt er nog niet eerder onderzoek te zijn gedaan naar de volledigheid ervan. Dat is nu dan eindelijk wel gedaan. Van twaalf IaaS aanbieders, actief op de Nederlandse markt, zijn de SLA’s langs de meetlat gelegd om te bepalen. Om een indruk te geven van wat dat inhoudt: vijf mensen zijn daar over een periode van vijf maanden mee bezig geweest. Soms waren de SLA’s lastig te vinden op een website, in andere gevallen is de SLA voor IaaS diensten een combinatie van meerdere documenten. In een aantal andere gevallen maakte het jargon duidelijk dat de IaaS SLA was afgeleid van “gewone” hosting -of telecomdiensten.

Alleen al op basis van die informatie wordt duidelijk waar de titel van het onderzoek vandaan komt en wat (helaas) de conclusie moet zijn: op dit moment is er sprake van een onvolwassen markt. Of het nu gaat om de grote Amerikaanse aanbieders of de lokale Nederlandse spelers: met wat er nu ligt mogen klanten én aanbieders niet tevreden zijn.

De stevige bewering wordt volgens de onderzoekers gestaafd door de cijfers over cloud gebruik in de EU. Als nog geen 1 op de 5 ondernemingen in Europa van clouddiensten gebruik maakt is er echt iets mis. Kijk naar waarom dit zo is (en zie de opmerkingen die de EC spreker tijdens HostingCon hierover maakte) en het woord vertrouwen blijkt een belangrijker rol te spelen. Op dit moment is dat er gewoon te weinig en dat komt mede door de onduidelijke SLA’s dan wel het idee dat die onduidelijk zijn. Onduidelijkheid, gebrek aan transparantie, het zijn hordes die een verdere groei van cloud gebruik in de EU en dus Nederland hinderen en dat moet veranderd worden. Dat is de missie van de EU maar ook de boodschap van de onderzoekers.

Negatieve punten en trends benoemen is een, de kansen en quickwins aangeven is een ander punt. Over dat laatste zijn Weolcan en Arthur’s legal duidelijk: er is echt een aantal kleine veranderingen door te voeren die grote impact hebben. Denk daarbij aan het bijhouden van de SLA versies, laat de klant weten wanneer die op welke punten zijn aangepast. Dat moet echt met een paar klikken te realiseren zijn. Iets minder makkelijk, maar nog steeds een quickwin: benoem wat de taken zijn die de IaaS aanbieder doet en wat echt door de klant dient te worden gedaan.

Op de langere termijn loont het echt de moeite serieus te overwegen het aanbod meer te differentiëren. Want IaaS, of welk type cloud, als een universele dienst aan te bieden is iets waarmee de grote Amerikaanse partijen zijn begonnen, maar je kunt je afvragen of je daarmee met name met MKB over de streep gaat trekken. Hier over door filosoferend kwam naar voren dat Nederlandse, lokale cloudaanbieders zich op dat punt, kennis van de doelgroepen en daarop aangepast aanbod, meer kunnen onderscheiden van de internationale concurrentie.

Mocht je iets met cloud te maken hebben dan is de samenvatting van het onderzoek in ieder geval een goed startpunt om positief kritisch naar je eigen SLA’s te kijken.

EDIT: link naar samenvatting in het bericht opgenomen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.