De stand van de SLA – versie 2016 van CloudQuadrants

cloudquadrants615410Een paar weken geleden verscheen versie 2, een update, van de CloudQuadrants verschenen. Iets meer een jaar na de lancering van de eerste versie is er dus een document dat tekst en uitleg geeft over SLA’s van IaaS providers.

In een artikel van beperkte omvang het hele rapport te beschrijven of samen te vatten is niet waarvoor ISP Today te porren is. Met ruim 100 pagina’s Engels zou dat gewoon te veel tijd vergen. Wat we wel hebben gedaan is het rapport gelezen en daarna aan (co-) auteur Koen van Schijndel een aantal vragen voorgelegd.

Koen, voor wie is dit document bedoeld?
This report aims to provide common understanding of the SLAs and other related documentation for cloud services with greater standardisation and transparency, so organizations can make an informed decision on which services to choose, what to expect and whom to trust.

It also helps IT consultants, cloud architects, cybersecurity brokers, procurement, legal counsels and others to add more value to their services. And, last but not least, it helps CSPs to improve and optimise their service offerings, SLAs and related documentation.

Voor wie is dit nadrukkelijk niet bedoeld?
Iedere persoon, organisatie of entiteit die niets met cloud gaat doen/te maken heeft.

Waarom is dit rapport in het Engels?
Hoewel er wordt gefocust op IaaS-providers die in Nederland veelgebruikt worden, is het rapport in het Engels geschreven omdat:
– Zowel Arthur’s Legal als Weolcan zaken doet met (internationale) klanten met (internationale) teams.
– Het rapport voortborduurt op de SLA Standardisation Guidelines van de Europese Commissie en we het rapport inhoudelijk hebben laten toetsen in Brussel en aan de Universiteit van Darmstadt (betrokken bij de SLA-ready groep).
– De informatie in het rapport (wellicht m.u.v. de informatie over de NL-providers) ook buiten de grenzen van Nederland zeer waardevol kan zijn.

Over de scores: is Softlayer 2x zo slecht als Azure – hoe moet je dat lezen?
De x-as van het quadrant geeft een indicatie van het ‘Document Maturity Level’. Zie pagina 27 voor een overzicht van de elementen die we daarvoor beoordelen.
De y-as geeft de Maturity Level of Service Level Objectives weer; dat wil zeggen de inhoudelijke SLO’s die geboden worden in het SLA op het gebied van Performance, Security, Data Management en Personal Data Protection. De SLOs die we daarin beoordeeld hebben zijn gebaseerd op de EU SLA Standardisation Guidelines. Een overzicht daarvan is te vinden vanaf pagina 28.

Wat is je mening over SLA / Contracten in het Engels?
Bij voorkeur zouden SLA’s en contracten geschreven in het Engels in het Nederlands beschikbaar moeten zijn voor Nederlandse klanten. Echter, doordat er veel jargon in het Engels wordt gebruikt, dat redelijk algemeen bekend is, en zich niet eenvoudig laat vertalen, zou dat een uitdaging kunnen zijn.

Kun je contract beeindiging ook oefenen? Hoe dan?
Dit is een leuke gedachte. Je zou dat kunnen doen zoals je met een Disaster Recovery Plan om gaat. Dat test je natuurlijk ook met enige regelmatig. Als je een contract-beëindiging gaat oefenen, zou je dat in de vorm van een simulatie of spelsituatie kunnen doen. Belangrijk is om dat te doen vanuit een data-centrischperspectief. Diensten kun je namelijk eenvoudig vervangen, maar uiteindelijk is het de data die aan zwaartekracht onderhevig is. Ook met koppelingen die voor de integratie van een applicatie in het landschap zorgen, moet rekening gehouden worden. Uiteraard geldt dat je voor IaaS meer controle en oefenmogelijkheden hebt dan met PaaS en SaaS.

Wie de juiste context van de vragen wil weten doet er goed aan het rapport te lezen. De samenvatting is hier opvraagbaar.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.